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[Turquie] TF-X


Imparator

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Le TF-X est un nouveau chasseur turc de cinquième génération. Ce programme vise, entre autre, l’entrée de la Turquie dans le club très fermé des nations capables de mener seules un programme d’avion de combat. La Turquie fait appel officiellement à des partenaires industriels étranger ou qui s'intéresse à ce projet (SAAB, Lockheed Martin, Dassault, Shenyang Aircraft Corporation, KAI, Alenia Aermacchi, CATIC & BAE), et espère ainsi concevoir, construire et mettre en service son avion par ses propres moyens avec un partenariat étranger. Tout ce projet sera supervisé sous la responsabilité de TAI.

Il est prévu de le produire à partir de 2025.

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Le pré-design de trois prototypes:

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Sa sera un projet coûteux, long et avec beaucoup d'effort à fournir. Sa ne sera pas facile.

 

 

Citation

Les Britanniques aideront les Turcs à développer un nouveau chasseur

L'entreprise britannique BAE Systems prendra part au projet turc de développement d'un chasseur de cinquième génération TFX, écrit l'hebdomadaire américain Aviation Week.

es parties mènent actuellement des pourparlers précontractuels et les Britanniques se mettront à travailler sur le projet l'année prochaine. L'entreprise turque aéronautique TAI a déjà trois projets préliminaires de TFX, dont l'un sera choisi pour le développement ultérieur en coopération avec BAE Systems.
Selon le site d'actualité en ligne Flightglobal, la société italienne Alenia Aermacchi, le suédois Saab et le chinois CATIC ont également été invités à participer au projet. En outre, les Turcs ont lancé des négociations avec le groupe aéronautique européen Airbus sur la participation au projet TFX. Les autres détails du développement sont encore inconnus. Le déploiement du premier modèle de vol de l'appareil est prévu pour 2023 et la mise en service pour 2030.

La Turquie s'engage dans le projet du développement d'un chasseur depuis 2011. Selon les demandes des militaires, le nouvel avion devra remplacer les vieillissants F-16 Fighting Falcon et compléter la flotte de nouveaux F-35 Lightning II. La société turque TAI avait signé un contrat avec Saab en 2013 selon lequel les entreprises ont actuellement achevé trois avant-projets de TFX qui prévoyaient le développement d'avions de guerre mono ou bi-moteurs.
Les futurs chasseurs seraient dotés de moteurs EJ200 de la société britannique Rolls-Royce et de radars avec un réseau de phase actif dont les éléments seront basés sur le nitrure de gallium. En vol, ces nouveaux chasseurs pourraient échanger des données avec les drones TAI Anka ainsi que les diriger.

http://fr.sputniknews.com/international/20151216/1020330506/britanniques-aideront-turcs-developper-chasseur.html#ixzz3uyLkTjTl

https://www.flightglobal.com/news/articles/bae-to-assist-with-turkeys-tfx-fighter-project-419695/

 

 

 

Citation

Turks Agree To Speed up Fighter Program


ANKARA — Turkey's government and military leaders have agreed to speed up the country's crawling program for the design, development and production of an indigenous fighter jet.

Officials here said there is a broad "administrative agreement" over a need to give the program a boost.

"The program will gain notable pace after the [parliamentary] elections [on June 7]," said one senior procurement official familiar with the program, dubbed TF-X. "There is consensus among the president [Recep Tayyip Erdogan], prime minister [Ahmet Davutoglu] and the Air Force that the program should go ahead with a 'priority tag.' "

An Air Force official assisting the program said the top brass in the service is "keen to go faster than before."

"Maximum [expert] input possible will be provided from our side," he said. "This is now an established policy."

Early in March, the Undersecretariat for Defense Industries (SSM) procurement agency released a request for information (RFI) for the ambitious TF-X.

In that document, SSM defined the scope of the fighter program as "indigenous design, development and production activities of the first Turkish fighter aircraft to meet Turkish Armed Forces' next generation fighter requirements and replace the existing F-16 fighter fleet starting from 2030s."

Companies or organizations capable of designing, developing and manufacturing the planned aircraft are invited to obtain an electronic copy of the RFI from SSM.

SSM officials say the release of the RFI marks a critical stage for the program, aiming "to see which companies would be willing to take part and which capabilities will be offered."

"We expect a satisfactory level of international interest," the procurement official said. "We already unofficially know that a number of foreign manufacturers hope to be part of this program."

He said a new roadmap also has been devised. The first thing Ankara will do, he said, is put together a team of SSM and Air Force officials that will be expected to run the program until the end.

"Soon there will formally be an enthusiastic team working on the ideal modality for the program," the official said. "That team is being structured at the moment."

Turkey's top procurement panel, the Defense Industry Executive Committee, chaired by Davutoglu, officially decided on Jan. 7 to go ahead with the TF-X program after reviewing its feasibility.

At the meeting, the committee decided to move beyond the pre-concept design stage. It said a twin-engine model would be pursued in the national fighter aircraft program.

Other members of the committee are Defense Minister Ismet Yilmaz, Chief of Military General Staff Gen. Ncdet Ozel and chief procurement official, Ismail Demir, head of the SSM.

Davutoglu has said that a twin-engine model would be pursued in the national fighter aircraft program.

But the procurement official said this is not an irreversible decision. "We remain flexible on the choice of engine modality. Depending on our choice of a base model we may rethink that," he said.

He also said the "base model" could be both a NATO or a non-NATO product.

http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/03/21/turks-agree-to-speed-up-fighter-program/25031441/

 

Citation

Turkey issues RfI for ambitious TF-X fighter project

Turkey's Undersecretariat for Defence Industries (SSM) issued a request for information (RfI) on 13 March to formally start preliminary design work on its ambitious Turkish Fighter Aircraft (TF-X) programme.

The RfI calls for "the indigenous design, development, and production activities of the first Turkish Fighter Aircraft to meet Turkish Armed Forces' next generation fighter requirements".

The TF-X aircraft is intended to replace Turkey's existing Lockheed Martin F-16 fighter aircraft in the 2030s. The RfI call is open to "companies/organisations which are capable to design, develop, and/or manufacture 5th Generation Fighter Aircraft". The preliminary design work of TF-X fighter is estimated to cost about USD500 million, with a first prototype planned for 2023.

There are understood to be about nine companies interested in the programme, including Lockheed Martin, Shenyang Aircraft Corporation, Dassault, BAE Systems, and Saab. Those interested are required to respond to the RfI by 20 March.

The SSM is expected to issue a request for proposal (RFP) for the TF-X in the third quarter of 2015, with local defence industry sources telling IHS Jane's that this may culminate with the selection of a winner before the end of this year.

Whether the fighter aircraft will have single or twin engines will be decided over time and in parallel to preliminary design work. Among three concepts developed include the development of a single-engine, single-seat, 9 g capable fifth-generation jet fighter. Twin-engine prototypes are said to be about 60% more expensive and more time-consuming to produce.

Turkish Aerospace Industries (TAI), in co-operation with Saab, has previously completed the conceptual design work for the TF-X at a cost of around USD20 million

http://www.janes.com/article/49987/turkey-issues-rfi-for-ambitious-tf-x-fighter-project

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  • 1 year later...

Le Royaume-Uni émet une licence d'exportation générale pour le TF-X TAI.

https://www.gov.uk/government/publications/open-general-export-licence-exports-in-support-of-turkish-aerospace-industries-tf-x-programme

Le Royaume-Uni s'intéresse de plus en plus au projet TF-X.

Article de janvier 2017.

Citation

 

Turkey and UK agree to develop new fighter aircraft

 

Turkey and the United Kingdom signed a heads of agreement to collaborate on the development of Turkey's indigenous fifth-generation fighter project on 28 January.

The agreement was signed in Ankara by BAE Systems and Turkish Aerospace Industries (TAI) in the presence of the Turkish prime minister, Binali Yildirim, and the visiting UK prime minister, Theresa May.

The non-binding agreement paves the way for the signature of a contract between the two companies that could be worth over GBP100 million and pave the way for even deeper co-operation over the lifetime of the project.

Known as the Milli Muharebe Uçagi (MMU) project locally and overseas as the Turkish Fighter Experimental (TF-X) project, the programme aims to build a modern air superiority aircraft to replace Turkey's F-16s. Turkey selected BAE Systems as its first choice international partner for the project in late 2015.

May, who is reported to have made preparations for closer post-Brexit trading links her top priority for the Turkey trip, said, "This agreement [TF-X] underlines once again that Britain is a great, global, trading nation and that we are open for business. It marks the start of a new and deeper trading relationship with Turkey and will potentially secure British and Turkish jobs and prosperity for decades to come."

Yildirim stated also during his joint press conference on 28 January with May that the two countries have displayed a common will to improve their economic and security relations.

He further noted that the two countries had forged a strategic partnership in 2010. He added that TF-X "is a project supported fully by both the Turkish Republic and Britain. It is an important project that will further the strength of both countries in the defence industry field".

Turkish president, Recep Tayyip Erdogan, after meeting with May on 28 January, said that Turkey and the United Kingdom can work together in solidarities, both politically and as members of NATO.

http://www.janes.com/article/67322/turkey-and-uk-agree-to-develop-new-fighter-aircraft

 

 

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  • 2 weeks later...

La Turquie et le Royaume-Uni mènent des négociations pour l'intégration de moteurs de Rolls-Royce au TF-X. Le Royaume-Uni et le Pakistan seraient tentés de rejoindre officiellement le projet TF-X.

http://quwa.org/2017/05/09/tai-bae-will-ink-tfx-agreement-pakistan-may-join-partner/

Vu du concept, c'est le FX-1 qui est choisit avec une double motorisation.

 

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il y a 46 minutes, Chachnaq a dit :

BAE veut participer au projet Franco-Allemand, l'avion Anglo-Turco- Pakistanais ne verra pas le jour et tombera à l'eau très probablement, on verra de toutes les manières.

BAE participe déjà au projet TF-X fournissant une aide pour la conception et le développement, avec en plus avec une licence d'exportation générale. Saab participe aussi au projet. Rolls-Royce négocie pour la motorisation avec la Turquie. Le radar, l'électronique, les contre-mesures et l'avionique sera développé par Aselsan et les missiles par Roketsan. Et TAI pour la fabrication si les choses se déroulent bien.

http://uk.reuters.com/article/uk-britain-eu-turkey-bae-idUKKBN15C0IM

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  • 8 months later...
  • 2 years later...
  • 1 year later...
  • 3 weeks later...
Il y a 2 heures, rendbo a dit :

qu'en est il de l'avionique ? et qu'en est il des matériaux ?

pour le reste sur le banc de montage il fait très propre.

Ils ont ASELSAN qui n'est pas mauvais pour leur radar et l'avionique associé

Mais à ma connaissance on en sait trop rien ...

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Il y a 7 heures, rendbo a dit :

qu'en est il de l'avionique ? et qu'en est il des matériaux ?

pour le reste sur le banc de montage il fait très propre.

Comme pour leurs drones à part peut être l'aérostructure qu'ils vont fabriquer eux-mêmes et qui sera très certainement made in turkey (ça se dit plus je crois :laugh:),  ils vont pratiquement importer tout les autres composants en pièces détachés et les intégrer.  

Comme leurs homologues israéliens, les entreprises de leur complexe militaro industriel sont surtout des assembleurs/intégrateurs, l'économie turc n'étant pas assez étoffée pour produire de façon autonome un appareil de cette sophistication.

à minima, Il vont avoir besoin des meilleurs machines outils, logiciels de conceptions, de l'expériences de consultants expérimentés, de sous-traitants occidentaux et asiatiques, et des constituants les plus sophistiqués disponibles sur le marché (et y avoir accès sans restrictions politiques...) pour avoir un espoir d'arriver au terme du projet.

Modifié par Shorr kan
  • Upvote (+1) 2
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  • 2 months later...
il y a 35 minutes, tom a dit :

sur la photo les entrées d'air sont flou oui ou non ?


Il faudrait voir si elles ont été retouchées :

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(sur cette dernière, on peut se dire que le fond a été retouché pour ne pas voir la forme du flux d’air)


Il y a par contre sur cette autre photo diffusée en même temps où elles semblent très bizarres :

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Modifié par TarpTent
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Le 18/03/2023 à 16:20, Patrick a dit :

Ce sont banalement des entrées d'air en S. Forcément on ne voit pas les aubes.

c'est aussi ce que je pensait, mais il y aurait une histoire d'ombre ou de différence de couleur mais là ça fait bizare, mais c'est que mon resenti

  • J'aime (+1) 1
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  • 1 month later...

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