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Pourquoi le Rafale ne se vends pas?


sukhoi33

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Ben attends, John Lake (Kovy témoin), il dit qu'à Singapour, quand le Typhoon faisait un petit coup de supercroisière sous le soleil de midi, il avait pas de problème, mais quand le Rafale a essayé de faire pareil, il s'est loupé à 2 reprises même à des horaires plus favorables... Il a l'air d'affirmer d'autres trucs aussi, comme quoi le Typhoon est moins cher à entretenir, ou plus rapide. Il dit que selon les pilotes qu'il a interrogé dans sa qualité de journaliste (et des pilotes qui ont touché aux deux avions), le cockpit du Typhoon est mieux, que le pilote de Rafale aura toujours plus de boulot à accomplir (j'ai cru percevoir dans son propos que c'était même trop --> contradiction avec le fait rescent de la réduction de commande de biplaces)... Il dit que selon les experts indépendants, le Typhoon est plus furtif de face. Il affirme que le Typhoon a un plus grand potentiel dans toutes les missions. Bref, si on s'en tiens à lui, on se demande vraiment pourquoi Singapour n'a pas attendu pour que le Typhoon soit plus avancé. Au fait, pour ceux qui savent... C'est quoi un "HAVV roll" ? Là je vois pas... Le mec dit qu'il attend toujours de voir un Rafale faire ça. Tu vois Clad, on peut peut-être chercher l'embrouille !

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:D Tien ca je savais pas merci... Mais de tte facon j'ai truc a un dire... dans un combat aériens l'aventage est au meilleurs pilotes, on parle du rafale du typhoon du f-22 mais faut d'abord dire que c'est avant tout le pilote qui fait le boulot.. Mais pour le rafale je le redis c'est sans aucun doute le meilleurs chasseur du monde au nivo air/sol et le meilleurs chasseur de marine du monde... Et je félicite la france d'avoir pu produire un tel avions toute seule.. Si seulement la belgique pouvait en acheter ne serait-ce que 20 :D

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Ben attends, John Lake (Kovy témoin), il dit qu'à Singapour, quand le Typhoon faisait un petit coup de supercroisière sous le soleil de midi, il avait pas de problème, mais quand le Rafale a essayé de faire pareil, il s'est loupé à 2 reprises même à des horaires plus favorables...

Ouais, il balance plein de trucs mais ses sources c'est toujours des "on m'a dit". j'ai essayé de discuté un peu avec lui, mais c'est assez pénible car il ne prouve rien de ce qu'il avance. C'est toujours plus ou moins des rumeurs de tarmacs impossibles à verifier. Sans compter une bonne dose de mauvaise foi quand il est face à un contre argument valable.

Bref, il est bien gentil, mais ses paroles sont à prendre avec des pincettes géantes amha.

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Eh bien en fait Kovy, je suis d'accord avec toi. Je lui demanderais bien des noms de pilotes etc... Ca daille, je sais pas si ça se trouve c'est un imposteur le mec. En fait j'ai déjà lu un ou deux articles de lui dont un sur le Typhoon, où tout y était présenté comme des révolutions (ex : concept instable... Mouarf ! Même le Tornado a une aérodynamique instable, comme la plupart des avions de 4e génération, mais on fait avaler n'importe quoi à des gens mal renseigné). Dans cet article, on aurait même cru que les commandes de vol électrique et le FBW avaient été inventé pour le Typhoon. Bon, c'est peut-être pas loin d'être vrai pour le consortium Eurofighter (là je suis méchant :twisted: ) mais bon... Comme tu dis, il ne voulait pas citer précisément ses sources, comme quand il dit "je ne suis pas payé pour écrire sur ce forum" (pour ceux qui ne savent pas, par la suite, Kovy lui a balancé où envoyer ses articles pour quelques revues françaises air fan, air & cosmos, d'autres...). Beau prétexte. Le mec croit s'en tirer en disant "mais je critique pas le Rafale, c'est du beau boulot pour un seul pays". Cependant, il faut bien aidé Clad un petit peu, avec quelque chose qui fait sérieux, après tout, moi, ça m'arrive de (juste un peu :lol: ) frôler le contestable :oops: .

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En fait j'ai déjà lu un ou deux articles de lui dont un sur le Typhoon,

Il a ecrit des monographies sur le B52 aussi.

Kovy lui a balancé où envoyer ses articles pour quelques revues françaises air fan, air & cosmos, d'autres.

Ouais, c'était histoire de pas m'énerver et de repartir sur des bases plus amicales. C'est quand même le plus gros site de fan du typhon, ça n'aurait pas été tres fair play de pourrir leur forum :lol:

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MDR :lol: :lol: :lol: T'as peur de les faire pleurer ?

Ahh... Il nous en manque un comme ça de super site.

Je me demande si je vais pas m'y coller ! Je pense que niveau mauvaise fois, je suis aussi bon qu'eux voir mieux ! 8)

Ouai, plus j'y pense...

Oh, je viens de lire un truc marrant sur leur forum, alors je suis peut être débile mais bon...

D'un côté on a le "John Lake" qui affirme que le Typhoon est "a stable gun platform". Cool. Je lis un article écrit à l'occasion du Bourget :

The Typhoon has the furthest-aft center of gravity of any combat jet, which confers superior performance in supersonic air-to-air engagements. But this makes the jet highly unstable at subsonic speeds, and so the consortium is having to explore carefully the handling and control laws for this regime.

Mince alors... Stable, s'il tire au canon à un régime supersonic ? :lol: En plus, ce soucis est évoqué pour le largage de GBU-10.
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Que ce soit pour la Corée du Sud ou peut -être avec Singapour ? Le vainqueur n'est pas celui qui dispose du meilleur GAP technologique ,parfois dans le deal ,le contexte politique est à mettre en évidence.

Quoiqu'il en soit que ce débat n'occulte pas cette vente.

Le Brésil a acheté douze Mirage 2000 d'occasion, à l'occasion de la visite officielle en France du président brésilien Luiz Inacio Lula da Silva, au cours de laquelle quatre accords de coopération ont été signés, a annoncé l'Elysée.

L'accord signé par le ministre brésilien des Relations extérieures Celso Amorim et le ministre français de la Défense Michèle Alliot-Marie, en marge de l'entretien à l'Elysée de M. Lula et de Jacques Chirac, prévoit la cession de 12 Mirage 2000 RDI d'occasion, pour un montant qui n'a pas été précisé.

Un autre accord portant sur la coopération dans le domaine de l'aéronautique militaire a également été signé par M. Amorim et Mme Alliot-Marie.

Si par bonheur Singapour nous achéte la 20 de Rafale ,les autres pays suivront. :D

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Bon au sujet des typhoon Britanniques , Air & comos nous donne quelques infos : -La tranche T1 ne dispose que de mode air-air, aucun mode air-sol n'est intégré. Cette tranche concerne 55 appareils dont 15 ont déjà été livré. -La tranche T2 contient pour les britanniques 89 appareils qui ne disposeront (en l'etat actuel des choses) que d'une capacité air-sol limité au tir de la bombe Paveway 4. Cette tranche sera livrée entre 2008 et 2013 -En 2013 devrait donc arriver la Tranche 3 dont 88 exemplaires devraient être reservé à la RAF mais le Mod envisage de réduire le nombre d'exemplaire de la Tranche 3

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Allez, trêve de 2000ries...

Regardez, encore un article sur le meilleur avion de combat du monde (sans conteste en plus).

Typhoon hailed as 'awesome' by Reid

DEFENCE Secretary Dr John Reid has described the Fylde-built Eurofighter Typhoon as "awesome".

The Labour Minister was speaking as he boarded the cockpit in one of the state-of-the-art jets at RAF Fairford in Gloucestershire.

Dr Reid said the jets – built by workers at BAE Systems in Warton – are the greatest combat aircraft the world had ever seen.

Speaking with ground crews and pilots at the Royal International Air Tattoo yesterday, he said: "I have never been this close to the Eurofighter Typhoon but the report I have had says it is awesome.

"It is a truly spectacular combat aircraft and it fulfils everything we expected from this programme.

"We have now carried out more than 1,300 sorties and it is now in the hands of the RAF.

"The guys on the ground have done the hard work in preparing the Typhoon and the pilots have the easier job of keeping it in the air."

Defence giant BAE Systems is currently in the process of delivering the first tranche of 55 Eurofighter Typhoon aircraft to the RAF.

The second tranche of the programme has already started and will see the production of 89 jets with negotiations for tranche three, which will include 88 jets, starting in 2007.

At the start of July the skies over the Fylde rumbled to the sound of three Eurofighter Typhoons as they took off from Warton, linking up with 29 squadron at RAF Coningsby in Lincolnshire.

Dr Reid added: "It's a good feeling to be told by the RAF pilots how great the jet is but we are yet to realise its full potential.

"It's the most exciting and the finest project ever undertaken by the RAF and BAE Systems.

"And having sat in it I can say it truly is the best

combat aircraft in the world."

Exciting

The three day Tattoo at RAF Fairford will showcase some of the most modern and sophisticated aircraft in the world.

Wing Commander Al McKay, who is a Eurofighter Typhoon pilot and was part of the Case White project at Warton, said: "Without the help of the ground staff at Warton we could never envisage how exciting this aircraft could be.

"It truly is a spectacular fighter jet and we look forward to training more pilots on the project."

16 July 2005

Oh ! Ya pas à dire, c'est vraiment le meilleur avion du monde !
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"And having sat in it I can say it truly is the best combat aircraft in the world." mort de rire :lol: Les politiciens anglosaxons sont vraiment les plus drole, il n'y a pas à dire :lol: le gars, il n'y connait rien, mais par le simple fait de poser ses fesses dans le cockpit il peut te dire que c'est le meilleur avion du monde. précieux :lol:

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Article sur le f-35... plus ambitieux par bien des aspects que les USA n’ai jamais entrepris. Ce programme vise à developper une nouvelle famille ad’avions de combat, peu couteux, monoplace, monomoteur et interarmes commun à ‘USAF, l’US Navy et au Marine Corps, pour remplacer à partir de 2010, toute une série d’avions d’attaques entrés en service dans lesa années 1970 : F-16, A-10, F/A-18, et AV-8B Harrier. En cas de réussite, c’est 5000 à 6000 JSF qui pourraient construits dont la moitié pour les forces américaines, le reste innondant littéralement le marché international. :arrow: Vous pensez pas ke le JSF pourait faire ke le rafale et le typhoon soit des échekes commerciaux puiske tout le monde riske de ce jeter sur cet avions relativement peu chere....

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Vous pensez pas ke le JSF pourait faire ke le rafale et le typhoon soit des échekes commerciaux puiske tout le monde riske de ce jeter sur cet avions relativement peu chere....

A l'origine oui mais au vu de l'evolution du programme il y a de fortes chances que ce ne soit pas forcement le cas. En effet aujourd'hui le F-35 est relativement cher (plus qu'un rafale) et le developpement prend du retard. Donc une augmentation du prix risque de faire fortement diminuer le marché de cette appareil, notamment les Forces US qui risquent de réduire leurs demande à la baisse. A ce moment on rentre dans la spirale de la baisse du nombre d'unité acheté et donc de la hausse du prix unitaire.

Bref l'avenir du F-35 reste encore nuageux...

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Oohh... Clad, j'ai trouvé ça :

TEST PILOTS RATE EUROFIGHTER TYPHOON

By Karl Schwarz

Everything looks straightforward in the commercials: The hostile aircraft is visible on the multiple function screen, the Eurofighter pilot accelerates quickly from around 800km/h to Mach 1.6 and fires one of the guided missiles, which are attached below the fuselage. Seconds later a hit is signalled to the pilot, who has already changed course to tackle the next fight.

However, it will take a few more years until scenarios like these will become reality. At the moment the Eurofighter is going through a test program, which will take over 4,000 hours. Seven prototypes are involved in Germany, Great Britain, Italy and Spain. To date 29 pilots have flown this multi role fighter and were very impressed. Major Frode Andre Evensen, who tested the aircraft for the Norwegian Air Force spoke about the "climax of his career".

EF2000 prototype DA5

Wolfgang Schirdewahn, Dasa's Chief Test Pilot since 1995, has a more sober outlook, but is still very positive. "It is always amazing to find out how easy it is to fly the Eurofighter. Even after a longer break, one feels at home straight away". These are Schirdewahn's words in an exclusive interview with FLUG REVUE.

"In the squadron the pilots will do their flight preparation with the aid of a computer," Schirdewahn describes a typical mission. All data for the route, tactical information or the individual voice profile for voice activation of certain systems are loaded onto a small cassette, which will simply be inserted in the cockpit."

The pilot will certainly not do without a pre-flight walk-around, checking this aircraft just like checking any other model: Visual inspection of the air intake, a glance at the undercarriage, the control surfaces, the ECM pods, and the nozzles of the EJ200 engines. For the ground crew it is easy to find out whether the systems have any faults, they simply have to read off a small display once all self testing routines have been completed. This display is located at the side of the air intake.

Today pilots have to climb big external ladders to reach the cockpit, however, the series production EF2000 Typhoon's will be fitted with a retractable ladder like the F-15. After the short climb the pilot will sit down on his Mk.16 ejection seat made by Martin-Baker. Wolfgang Schirdewahn comments that this seat is "by far more comfortable than the Mk.10 in the Tornado. When compared with the F-16 it is only slightly tilted, which has ergonomic advantages and was asked for by customers. One can reach every control without stretching and does not have to crane one's neck.

Anti-g-trousers and jacket protect the pilot against high g-forces,. What remains is to fasten the five point belt and hook in the arm retrieval straps. The straps for leg retrieval in case of ejection are already integrated into the cockpit.

The starting procedure is mostly automated and much simpler when compared with today's models. "Seven or eight actions are needed and we're on our way," explains Wolfgang Schirdewahn. "After the battery has been switched on, the built in APU is started, and the systems are then powering up. You are now ready to start the first EJ200. This process is automatic thanks to the FA-DEC System, which controls the engine completely electronically. After 40 to 60 seconds constant revs are achieved, and everything is repeated for the second engine."

The pilot is informed of the correct start procedure on one of the three coloured multiple functions displays.

Cockpit"The screens can indeed be used flexibly. The pilot can configure the displays the way it suits him,"explains Schirdewahn. They are, however, programmed to supply automatically the most relevant information according to the actual flight phase, e.g. take off, rolling and fighting.

Schirdewahn is convinced that, "All in all the cockpit concept is a quantum leap in crew visualisation and is by far superior to the workplaces in current models used by European air forces."

The Eurofighter is taxied at a speed of 30 to 40, sometimes even 50km/h. "We currently have to break more often, because the aircraft are not loaded and the idling engines produce more thrust. This situation is still being adjusted," is Schirdewahn's comment on one of the criticisms which came up during tests.

Apart from this all pilots are very satisfied with the EJ200 engines, which have a dry thrust of 60 kN, and max. 90 kN with full afterburners. Schirdewahn is pleased that "for the first time there is no call for more thrust". The acceleration is indeed impressive with a thrust/weight ratio of up to 1:1.15, depending on the payload. "I felt that the Tornado was a decent aircraft without an extra load, but the EF2000 is by far better", enthuses Schirdewahn.

The Dasa Chief Test Pilot explains, that "we start mostly with dry thrust during tests, which is sufficient. After a few hundred meters we have reached the take off speed of 250 to 300 km/h. With a slight tug on the joystick we lift the nosewheel off the ground, and the aircraft is airborne. We need not concern ourselves with flap positions, since they are activated fully automatically as integral part of the digital flight control system. The undercarriage simply needs to be retracted, the aircraft put into climb, and that is it".

The Eurofighter's ability to climb is, according to Schirdewahn, "about 25 per cent better than that of the F-16 Fighting Falcon. And one must also consider that not only two Sidewinders, but also four medium range missiles are fitted to the fuselage". According to the manufacturer the aircraft reaches a height of 35,000ft in less than two and a half minutes.

Once airborne the pilot spends far less time looking at the dials than he used to. "The Head-up-display (view angle 30 x 20 degrees), is the prime instrument to illustrate the flight status", explains Wolfgang Schirdewahn. "At that size more information can be displayed, and data can easily be assimilated. When presenting infrared images, the big space is also advantageous. One does no longer have the distinctive tunnel vision."

And how does the aircraft handle? "Unlike the F-16 we here have a central stick, which can be moved properly and does not just allow a few millimetres' play. Most pilots find this more natural and it isn't over sensitive, because the (artificially produced) effort gives the pilot a feel for the aircraft. Control forces around all axes are well harmonised, and the aircraft's reaction to any input can be predicted easily. There are no surprises in any corner of the flight envelope, in which forces suddenly rise dramatically or the rudder is even reversed. A pilot feels very much at home and feels he can trust this aircraft." Schirdewahn is certain.

The Eurofighter is very stable thanks to its Fly-by-Wire-System. "I can let go of the Stick for some time without having second thoughts, the aircraft will stay on course. This is an important difference to the MiG-29 for example, which is extremely agile, but at the same time reacts to every gust and every slight change in power and therefore needs to be controlled actively at all times."

It is not obvious to the pilot which of the nine control surfaces the Eurofigter uses to achieve the intended flight manoeuvre. They all work together according to the relevant flight situation. This is due to their complex programming. They furthermore make sure that the aerodynamic limits of the aircraft will not be surpassed and that the airframe will not be put under too much strain. "One should not mistake the carefree-handling characteristics with carelessness", claims Wolfgang Schiredwahn. The pilot does not have a license to fly recklessly, because nothing sinister can happen. "The aim is to free the pilot from routine tasks, so that he does not have to give more than ten to 15 per cent of his attention to flying and managing the systems. This will give him a chance to focus on tactical considerations and the deployment of weapons."

During aerial battles over great distances the colour displays are very useful. Schirdewahn emphasises, "Since all the buttons are labelled, we have more area for use at our disposal. The position in the air is easier to display in colour. Opponents are for example no longer just small rectangles, but are also colour coded in red. From the outset, all the symbols were developed by taking into account any feedback given by test pilots. In this way we were able to realise many wishes and optimise from a early stage."

This also applies for the HOTAS Concept, (Hands on Throttle and Stick), with its two dozen switches, i.e. functions on the thrust lever and stick.

"There seem to be a lot," admits Schirdewahn, "but when we will implement voice input for functions like frequency changes or other cockpit actions, it will become also obvious here that the pilot's workload will be eased considerably."

Back to long range air combat. This is where the ability to operate at supersonic speeds becomes important. "The Eurofighter has a lot of thrust and little drag. Acceleration from 800km/h to Mach 1.2 is therefore markedly faster than with all known models," Wolfgang Schirdewahn assures us. "We build up a lot of speed, which we then pass on to medium range guided weapons. And once were are travelling at supersonic speed, we can sustain it without using afterburners." Super Cruise will not be around Mach 1.6 as it is with the American F-22 Raptor, "but Super Cruise is a feature which was not required for the Eurofighter, and which the customer is supplied with more or less free of charge."

Schirdewahn sees the Eurofighter also well equipped for turning fights. "The aircraft had been designed to be aerodynamically unstable at any speed, which means that it is only controllable with the aid of the fly-by-wire system. This is why during manoeuvres very high acceleration forces are built up. Because of the abrupt increase of g-forces, care must be taken that the pilot does not black out. This is why we have a comprehensive anti-g-system to protect the pilot.

The Chief Test Pilot informs us that, "At the end of the test program, we will operate at an angle of attack of over 30 degrees. However, the deciding factor is not the exact number of degrees, but that it is still possible to manoeuvre under these conditions. As far as turning circles and rates are concerned, we are definitely better than the F-16. What is more, the pilot can make full use of the aircraft's agility without a second thought, since the fly-by-wire system will keep the aircraft within its aerodynamic limits in any situation. We won't lose energy quickly, or are able to build it up again thanks to powerful engines. It takes the EJ200 engines less than five seconds to accelerate from idle to full dry output. They also have a very soft and quick transition into the afterburner."

With these characteristics the Eurofighter should stand its ground against any opponent. After the mission, touch down should be child's play. Wolfgang Schirdewahn explains, "We have a comparatively low touch down speed. At an angle of between 12 and 14 degrees, visibility to the front is also good. With its big delta wing the Eurofighter builds up a distinctive ground effect and touches down very softly." A long landing strip is not needed. Even without a breaking parachute the effective carbon breaks with anti scid system provide short rolling distances. "If need may be, you really can put your foot down," claims Schirdewahn.

As soon as the aircraft has taxied into the parking position, and the ground crew has made contact, the engines can be stopped. "Turn off screens, head-up-display, battery, the whole procedure is normally completed within one or two minutes." While mechanics are seeing to the aircraft, the pilot has to take out the data cassette and may proceed to his debriefing.

From page 12 of FLUG REVUE 5/99

Apparement, en 1999, Eurofighter disait donc que le Typhoon pouvait grimper de 0 à 35,000 pieds en moins de 2 minutes 30. Récemment, chez Dassault, on dit moins de 2 min pour 40000 pieds avec un Rafale. Je vais pas être bête (pas encore), alors je vous demande, vous tous, où en est vraiment le Typhoon de nos jours ? En 1999, c'était pas fini, hein ? :o

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Lol... J'ai le sentiment que Dassault est en apnée depuis plusieurs mois. Et du coup, plein de gens derrière le Rafale retiennent aussi leur souffle. C'est complètement débile. J'aime pas le sport, et les JO, je m'en moque pas mal. Mais quand je pense que j'attends avec impatience les résultats d'un contrat d'armement... :oops: :lol:

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Lol... J'ai le sentiment que Dassault est en apnée depuis plusieurs mois. Et du coup, plein de gens derrière le Rafale retiennent aussi leur souffle. C'est complètement débile. J'aime pas le sport, et les JO, je m'en moque pas mal. Mais quand je pense que j'attends avec impatience les résultats d'un contrat d'armement... :oops: :lol:

Pff, pareil

C'est con, mais pourla cOrée, j'y croyais à fond. Après coup, ca apparait débile.

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