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Le VAB est certifié encaisser toutes les munitions légères si je ne me trompe (de la .22LR au 7.61x54R AP) et même du .50 sous plusieurs angles non? un véhicule à roues fait lui aussi pas mal de vibrations, suffit de sentir les bagnoles passer dans les vieux quartiers, même les meubles vibrent quand des 3.5t passent donc les détecteurs de vibration c'est pas vraiment nécessaire et puis le boucan que ça fait tu l'entends bien avant de le voir ou le sentir. Ce qui faudrait à ces engins légers c'est un système tel que l'Arena ou le Trophy (d'ailleurs les US testent le trophy ou l'iron fist sur les diverses plateformes existantes), c'est "léger" et efficace, modifier légèrement ces engins pour offrir une couverture sur 180° (en partant du sol) et la survivabilité de ces cercueils communs sur roue en serait grandement améliorée (cela ne dispense pas de mettre des cage à poules quand même, on ne sait jamais)

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Rul britannia a écrit:

donc le principe de la cage ou grille c'est quoi? faire sauter la grenade ou la rocket avant le blindage propement dit

Non je ne pense pas que le but est de faire exploser les munitions, le dard d'une charge creuse pourrait malgré tout percer le blindage. Ce système à semble t'il été installé principalement pour protèger le blindé contre les roquettes de base de RPG, munitions les plus répendues dans les guerrillas de beaucoup de pays en guerre parce que de production facile et peu onnereuse. Elle se coincerait entre les lattes et le corps se deboiterait faisant perdre son efficacité à la muniton la mise à feu de l'explo ce faisant par percution direct de la fusée en bout de munition.

Je doute que ce système offre une protection vraiment éfficace contre des roquettes type AT4, ou des missiles anti char.

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en fait la cage fonctionne aussi sur les charges creuses, c'est même son principal intérêt, la charge creuse détonne trop loin du blindage et perd donc braucoup de son efficacité en terme de pénétration, anéantissant la plupart des effets d'une simple tête, cela dit, face à un projectile à tête tandem ou de plus forte puissance... Je retire ce que j'ai dit, le VAB n'encaisse pas le .50, seulement le 7.62. Possible alors que l'arrière de ce VAB ait été crépi à la M43 AP et dans ce cas le percage des portes est explicable

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Berkut a écrit:

en fait la cage fonctionne aussi sur les charges creuses, c'est même son principal intérêt, la charge creuse détonne trop loin du blindage et perd donc braucoup de son efficacité en terme de pénétration, anéantissant la plupart des effets d'une simple tête, cela dit, face à un projectile à tête tandem ou de plus forte puissance...

La MIACACH, mine anti-char à action horisontale pouvait dégomer un blindé leger alors que la charge balançait une galette de cuivre jusqu'à 10 mètres. Alors un dard à 50 ou 70 centimètre percera quand même. Un char du type merkava, peut-être pas mais un VTT ou VCI il y a de forte chance.
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Bah comme tu peux le voir sur les diverses photos, les Strykers digèrent très mal la roquette, cage à poule ou pas... L'effet doit être perceptible sur un Brad' mais sur un engin qui a du mal à encaisser de la 14.5 on y voit pas grand changement, parfois avec du bol cela doit désaxer la roquette et le dard se barre en sucette mais le plus souvent y a un trou et des morts derrières.

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Non je ne pense pas que le but est de faire exploser les munitions, le dard d'une charge creuse pourrait malgré tout percer le blindage. Ce système à semble t'il été installé principalement pour protèger le blindé contre les roquettes de base de RPG, munitions les plus répendues dans les guerrillas de beaucoup de pays en guerre parce que de production facile et peu onnereuse. Elle se coincerait entre les lattes et le corps se deboiterait faisant perdre son efficacité à la muniton la mise à feu de l'explo ce faisant par percution direct de la fusée en bout de munition.

Je doute que ce système offre une protection vraiment éfficace contre des roquettes type AT4, ou des missiles anti char.

Avec la vitesse de la roquette la cage ne pourra pas la retenir.

Ce système doit faire exploser le projectile à quelques dizaines de cm du véhicule.

Le dard perdra une partie de sa puissance après l'impact et devrait faire moins de dégâts.

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mais cette idée de créer des brigades entieres basés sur cet engin à roues (stryker brigade combat team) vous en pensez quoi? C'est quoi la stratégie derrière?

Ben c'est la même chose que les brigades légères françaises (Alpine, légère blindée, d'infanterie de marine) qui existent dans l'Hexagone depuis des décennies.

Il faut savoir que si en 91 durant la 1ere Guerre du Golfe ont s'est parfois un peu foutus de la gueule des français qui n'arrivaient pas à déployer plus de 15.000 h ou qui n'avaient pas d'avions capables "tout temps", par contre les Amerlocks furent sur leur cul quand ils constatèrent la vitesse de deploiement de la 6e DLB, et sa capacité a rallier la frontière Irakienne encore plus vite que la plus légère des unités US (la 87e Airbone ...).

L'idée des Stryker brigades remontent au milieu des années 90, quand les russes en quelques heures ont volé la vedette aux USA en ex-Yougo grace à une unité entièrement motorisée ...

Problème, en 2003 avec la 2e Guerre du Golfe, les limites des engins a roues ou des engins légers sont apparus.

Clairon

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A savoir que la premiére fois que ce systéme de cage fut utilisé ce fut par les Sovietique lors de l'assaut sur Berlin^^ pour répondre au Pzfaust, ce ne fut pas une reussite a ce que je sache...^^

le principe fut déjà appliqué en 43 par les Panzer III et IV qui avaient des plaques de surblindages en acier doux, chargées de faire détonner les charges creuses avant de toucher la blindé.

Clairon

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Le camouflage 3 tons est pour les unités stationnées en Europe, comme celles-ci vont en diminuant et qu'il n'y a pas parmi elles de Stryker Brigade ... Quand au "sable", j'ai vu quelques photos avec des Stryker "Kaki clair", de toute façons dans les rues de Bagdad, même en Rose fushia avec des pois bleu, cela ne changerait pas grand chose ... Clairon

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Quand au "sable", j'ai vu quelques photos avec des Stryker "Kaki clair", de toute façons dans les rues de Bagdad, même en Rose fushia avec des pois bleu, cela ne changerait pas grand chose ...

Je sais bien que ça ne changerait pas grand chose, mais étant donné que tout les véhicules de l'Army (ou la majorité) en Irak sont en couleur sable, il aurait été logique que les stryker le soient aussi.
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  • 6 months later...

Un article intéressant du New York Times sur la dure vie des strykers en irak :

May 13, 2007

Stryker Losses in Iraq Raise Questions

By THE ASSOCIATED PRESS

Filed at 10:38 p.m. ET

BAGHDAD (AP) -- A string of heavy losses from powerful roadside bombs has raised new questions about the vulnerability of the Stryker, the Army's troop-carrying vehicle hailed by supporters as the key to a leaner, more mobile force.

Since the Strykers went into action in violent Diyala province north of Baghdad two months ago, losses of the vehicles have been rising steadily, U.S. officials said.

A single infantry company in Diyala lost five Strykers this month in less than a week, according to soldiers familiar with the losses, who spoke on condition of anonymity because they are not authorized to release the information. The overall number of Strykers lost recently is classified.

In one of the biggest hits, six American soldiers and a journalist were killed when a huge bomb exploded beneath their Stryker on May 6. It was the biggest one-day loss for the battalion in more than two years.

''We went for several months with no losses and were very proud of that,'' a senior Army official said in Washington, speaking on condition of anonymity because he is not authorized to comment publicly. ''Since then, there have been quite a few Stryker losses.''

''They are learning how to defeat them,'' the Army official said of Iraqi insurgents.

The military introduced the eight-wheeled Stryker in 1999 as the cornerstone of a ground force of the future -- hoping to create faster, more agile armored units than tank-equipped units, but with more firepower and protection than light-infantry units. The Army has ordered nearly 2,900 vehicles for its $13 billion Stryker program.

But the Army and the Marines are already looking for something different that can survive big roadside bombs -- the main threat to soldiers in Iraq -- meaning the Stryker's high-profile status as the Army's ''next generation'' vehicle may be short-lived.

''It is indeed an open question if the Stryker is right for this type of warfare,'' said Michael O'Hanlon, a senior analyst with the Brookings Institution. ''I am inclined to think that the concept works better for peacekeeping. But based on data the Army has made available to date, it's hard to be sure.''

Supporters of the Strykers, which have been used in Iraq since late 2003, say the vehicles that carry two crew members and 11 infantrymen offer mobility, firepower and comfort.

Lighter and faster than tracked vehicles like tanks, each Stryker can rush soldiers quickly to a fight, enabling commanders to maintain security over a wide area with relatively fewer troops. Humvees can carry only four soldiers -- and are more vulnerable to bombs even when their armor is upgraded.

''I love Strykers,'' said Spc. Christopher Hagen, based in Baqouba. ''With Strykers, you're mobile, you're fast. You can get anywhere anytime. They bring a lot of troops to the fight.''

But some analysts have long questioned the wisdom of moving away from more heavily armored tracked vehicles like tanks and Bradley fighting vehicles to wheeled transports, like the Stryker.

They say that is especially true in Iraq, where powerful bombs -- not rocket-propelled grenades or small arms fire -- are the main threat.

''The Stryker vehicle was conceived at a time when the Army was more concerned about mobility and agility than it was about protection,'' said Loren Thompson, a military analyst from the Lexington Institute. ''Stryker was the answer to that need.''

The Stryker's vulnerabilities have become increasingly apparent since a battalion of about 700 soldiers and nearly 100 Stryker vehicles from the Army's 2nd Infantry Division was sent to Diyala province in March to bolster an infantry brigade struggling to restore order there.

Trouble started as soon as the Strykers arrived in Baqouba, the provincial capital of Diyala.

U.S. commanders ordered the vehicles into Baqouba's streets at dawn the day after they arrived. The hope was that the large, menacing vehicles -- armed with a heavy machine gun and a 105mm cannon -- would intimidate insurgents and reassure local residents.

Instead, insurgents hammered the Strykers with automatic weapons fire, rocket-propelled grenades and a network of roadside bombs. By the end of that first day, one American soldier was dead, 12 were wounded and two Strykers were destroyed.

A few days before the May 6 attack that killed the six soldiers and a Russian journalist, troops scrambled out of another damaged Stryker and took cover in a house while they watched the vehicle burn. Several of them were injured but none seriously.

Losses have since mounted.

A few days after the May 6 blast, two Strykers were hit by bombs, and one soldier was killed and another was seriously wounded.

Lt. Col. Bruce Antonio, who commands a Stryker battalion in Diyala, said he and soldiers still have confidence in the Strykers and noted they had survived many bombs, which the military calls improvised explosive device or IEDs.

But Antonio said some insurgents had found ''the right mix of explosives and IED positioning to inflict severe damage on the vehicle.'' He also noted that tanks had also proved vulnerable too.

The insurgents also apparently are becoming better at hiding the devices -- the IED that killed the six soldiers and the journalist was believed hidden in a sewer line. To add potency, insurgents surrounded the device with cement to channel the blast force up into the tank, according to soldiers familiar with the investigation.

Supporters of the Strykers say all that proves that it's the lethality of bombs in Iraq -- not the Strykers themselves -- that are the problem: The bombs are now so powerful that even Abrams main battle tanks are vulnerable to some of them.

''I'm not sure if it's any reflection on the (Stryker) but rather on how things are getting worse'' in Iraq, according to a senior Democratic congressional staffer who tracks Army programs, who spoke on condition of anonymity because he wasn't authorized to speak publicly.

Stryker soldiers said that when they were based in Mosul in the north, roadside bombs weren't so big -- often, little more than pipe bombs. In Baqouba, the bombs are bigger and buried deeper, making them difficult to detect.

''With what we got hit with the other day, it wouldn't have mattered what we were in,'' said Spc. John Pearce, speaking of the May 6 bomb. ''We were going to take casualties, regardless.''

Either way, the Army and Marine Corps already are pushing for new Mine Resistant Ambush Protected vehicles, or MRAPS, whose V-shaped hulls are designed to deflect bomb blasts outward, rather than through the vehicle.

The Pentagon has requested nearly 7,800 of the new vehicles at a cost of $8.4 billion and is considering ordering thousands more to give soldiers better protection.

Such moves, however, serve only to reinforce the views of critics, who believe the Army opted for a vehicle that was useful in Balkan peacekeeping or other ''low threat'' missions but is inadequate in so-called ''asymmetric warfare,'' where a weaker opponent devises simple tools to exploit a strong opponent's weak points.

''As long as the Stryker-equipped light infantry was used ... against lightly armed insurgents, there was no problem,'' said retired Col. Douglas Macgregor, who writes on defense issues.

''Now, they are being tossed into the urban battle where only tracked armor can survive.''

----

Reid reported from Baghdad and Flaherty from Washington. Associated Press reporters Todd Pitman in Diyala in Iraq and Pauline Jelinek in Washington also contributed to this report.

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