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AIR-DEFENSE.NET

Hybride d'helicoptère et d'avion


Gran Capitan

Messages recommandés

C'est le printemps : les projets d'hélicoptères fleurissent.

:oops:

Plutôt que le printemps, c'est les gros contrats qui font fleurir les nouveaux hélicoptères :

 

Army's Aerial Scout Options Expand

Posted by Graham Warwick at 4/15/2010 12:28 PM CDT

Things are getting interesting with the US Army's Armed Aerial Scout (AAS), and it's not even for formal acquisition program yet. Sikorsky has announced at the Quad-A show that it has offered its high-speed, coaxial-rotor X2 Technology Light Tactical Helicopter (LTH) as part of its response to the Army's AAS request for information.

As an all-new design, the X2 LTH represents one extreme of the aircraft known to be on offer for the AAS requirement to replace the Army's OH-58D Kiowa Warriors. At the other extreme is start-up AVX Aircraft's proposal to upgarde the OH-58Ds with coaxial rotors and ducted fans. In the middle is EADS North America's offer of the AAS-72X armed derivative of the Army's UH-72A Lakota light utility helicopter.

...

Sikorsky has been displaying its LTH full-scale mock-up around the bazaars for some time, and saying it would be ready to deliver new commercial and military helicopters incorporating X2 technology in the 2015-18 timeframe. But including the LTH in its RFI response shows considerable confidence in the concept.

...

EADS, meanwhile, has announced at Quad-A that it will independently fund three AAS-72X demonstrators, jointly with AAS team-mates American Eurocopter and Lockheed Martin. The first will fly late this year and be used for mission-equipment integration, performance testing and survivability validation. The AAS-72X is based on Eurocopter's commercial EC145, with Lockheed developing the mission system.

  Image IPB

http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckBlogPage=BlogViewPost&newspaperUserId=27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7&plckPostId=Blog%3a27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post%3a74dbcd32-3ee8-43b4-82ff-d3278ab8b639&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest

Cette solution est originale mais la réalisation concréte d'un prototype sera plus compliquée que de faire des slides power point.

L'exemple du Nimrod 2000 et ses 10 ans de retard montre que de tels mélanges a la Frankestein sont compliqués a mettre en place surtout avec des vieilles cellules.

La situation est en fait un peu différente qu'avec les vieux Nimrod car les OH-58 avaient été mis à jour lors de l'annulation du projet AH-70

Une image du process de conversion proposé par la société AVX (qui en fait concèderait la fabrication du kit à une société de fabrication ) :

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La solution contra rotatif, interdit le la boule optro de mat ?! pourtant chez Kamov il le propose!

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J'ai l'impression (dans l'article)  que c'est plus la disponibilité d'une solution de boule plus légère de nez  sur étagère qui ne fait pas opter pour une boule optro de mat
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  • 2 weeks later...

plus que 3 jours à ronger son frein  =( >:(  :-\ :O 

:lol:

Eurocopter has invited journos from far and wide to come to its booth in Geneva on 4 May during the European Business Aviation Association's annual trade show at the Palexpo Centre for a special announcement....

Here's what they say:

    Save the date

    11:00am on Tuesday, May 4th

    during EBACE in Geneva

    ... for the unveiling of a [glow=red,2,300]"new and unique transport concept"[/glow]

L'auteur du blog se demande si il s'agit du X3 :

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Bon c'était un coup de pub marketing... :-\

Juste pour présenter un intérieur "Mercedes like" ...

On devrait le proposer pour l'A-Stan vu la Clim... :lol:

C'est le topic hybride berline-helico ?!

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  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

ILA: EADS unveils hybrid eco-helicopter concept

By Andrew Doyle

http://www.flightglobal.com/articles/2010/06/07/342861/ila-eads-unveils-hybrid-eco-helicopter-concept.html

Les diesels servent à fournir de l'électricité au moteur électrique du rotor d'où :

"This means that the main rotor can be tilted forward so that in cruise flight you get forward thrust, but the body of the helicopter is in the minimum drag position," says EADS. "The tail rotor could also be turned off in cruise flight," it adds, as an aerodynamic surface can be used to maintain directional control.

The engines alone are around 30% more fuel efficient than today's turbine engines, while other weight savings and aerodynamic improvements facilitated by the hybrid architecture increase the total potential fuel saving to 50%, says EADS.

Another environmental and safety benefit is that a helicopter could, for example, take off or land quietly next to a hospital using electrical power from on-board batteries without the diesel engines running."

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http://www.flightglobal.com/articles/2010/06/07/342861/ila-eads-unveils-hybrid-eco-helicopter-concept.html

Plusieurs de ces avancées auraient un impact utile si appliquée au futur 4T :

autonomie allongée

arrivée sur zone très discrète

Vitesse de croisière potentiellement plus élevée.

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Je note :""The tail rotor could also be turned off in cruise flight"   => Pourquoi pas "Turned to backward to get a push / backward thrust" ?

A quoi ca servirai de dépenser de l'énergie dans la transmission de queue alors qu'on peu la garder dans le rotor pricipal pour faire la meme chose! d'autant que d'articuler le rotor anti couple pour pousser serait assez complexe?!

La bascule helico vers autogyre est simple et pratique, meme si ca n'arrange pas grand chose a la vitesse.

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REtour sur le concept d'hélico hybride électrique diesel d'EADS  :

The concept helicopter will use electric motors to drive the rotor and fenestron, though early models will probably retain a mechanical coupling, Botti said. Once the mechanical linkages have been proven unnecessary, it will be possible to tilt the rotor 10 degrees toward the front to reduce airframe drag and further improve economy in cruise.

Botti noted that twin-engined helicopters are inherently inefficient in that they are designed with enough power to take off with one engine inoperative, meaning that in cruise the engines are far bigger than is needed. The thermal-electric helicopter will be able to use battery power alone for takeoff and landing (with the OPOC engines idling for safety reasons), and the diesels in cruise to replenish the batteries.

The batteries will provide full power for several minutes; when excess power is needed for situations such as takeoffs in hot and high conditions, the OPOC engines can be run at full power as well.

Eurocopter is working very closely with EADS Innovation Works to design the optimum hybrid helicopter. Botti would not give a timetable for a prototype, but said “we are taking a very aggressive posture here.”

Est ce que 10° d'inclinaison vers l'avant représente une inclinaison très supérieure à celle d'un hélico qui plonge vers l'avant pour aller plus vite ???

Encore que comme souligné dans le concept, avec ce système le fuselage reste dans la meilleure posture aérodynamique pour diminuer la trainée.

http://aviationweek.com/aw/generic/story_generic.jsp?topicName=ila_2010&id=news/awx/2010/06/07/awx_06_07_2010_p0-232557.xml&headline=Thermal-Electric%20Helicopter%20Takes%20A%20Bow%20In%20Berlin

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  • 1 month later...

http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2010/07/farn10-introducing-the-gyrojet.html

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"The company believes many law enforcement agencies want an aerial platform less costly to operate than a helicopter and with a more-effective low-speed envelope than a fixed-wing aircraft, Robb says. The Scorpion, a tail-dragger, takes-off after a short roll and requires a 25kt wind to remain airborne."

Cela le ferait décoller à l'arrêt d'un pont plat filant à 20 Nds  ou quasiment...

According to Robb, the concept behind the military variant Scorpion was borne out of the extensive experience garnered by the company's employees during their service as helicopter surveillance pilots in Northern Ireland and Iraq.

http://www.janes.com/news/defence/air/idr/idr100630_3_n.shtml

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Pff, ca manque de cojones tous ces projets (heureusement qu'on est dans le topic helicos militaires), moi je vois bien un engin avatar-style, avec 4 fenestrons taille XXL pour la sustentation/propulsion, niveau calculateur de vol ca serait coton a mettre au point mais ca aurait de la gueule  :oops:

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Pff, ca manque de cojones tous ces projets (heureusement qu'on est dans le topic helicos militaires), moi je vois bien un engin avatar-style, avec 4 fenestrons taille XXL pour la sustentation/propulsion, niveau calculateur de vol ca serait coton a mettre au point mais ca aurait de la gueule  :oops:

Les Cojones pour un appareil de surveillance, c'est d'avoir 1 ou 2 boules (Flir) qui pendouille(nt)

Tout le reste ne sert qu'à rendre sourd ... 8)

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Les Cojones pour un appareil de surveillance, c'est d'avoir 1 ou 2 boules (Flir) qui pendouille(nt)

Tout le reste ne sert qu'à rendre sourd ... 8)

Eh ben bonjour la discretion  :lol:

Et puis a ce qu'il semble, les helicos de surveillance vont disparaitre au profit des drones, quand on voit la tete du gyrojet, c'est pas dommage  ;)

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Eh ben bonjour la discretion  :lol:

Et puis a ce qu'il semble, les helicos de surveillance vont disparaitre au profit des drones, quand on voit la tete du gyrojet, c'est pas dommage   ;)

Rien ne t'empêcherait d'avoir un Gyrojet Drone : qui cumulerait le Short Take Off  et l'endurance d'un avion vu l'absence de conso pour faire sustenter l'appareil, bref là encore le meilleur des 2 Mondes :happy:
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Sikorsky X2 sets unofficial helicopter speed record

By Stephen Trimble

http://www.flightglobal.com/articles/2010/07/26/345353/sikorsky-x2-sets-unofficial-helicopter-speed-record.html

Sikorsky today unofficially broke the helicopter speed record as the X2 technology demonstrator reached 225kt (417km/h) during a 1h flight test.

The compound, coaxial rotor system surpassed by 9kt the official record set by the Westland Lynx in 1986...

X2 is now unofficially the world's fastest helicopter, Sikorsky's goal is to raise the speed limit by at least 25kt within two months.

X2 chief pilot Kevin Bredenbeck says the aircraft "still has a lot of power" at 225kt, prompting Sikorsky officials to consider the possibility of pushing the aircraft slightly beyond the 250kt-goal for the test programme.

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