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qu'il y a t'il comme avion radar de prévus pur les futurs CVF ?

Une version dédiée de l'hélicoptère EH-101. On a entendu parler également d'une version AEW du V-22 Osprey mais la première solution parait plus crédible sachant que des Seakings tenait déjà ce rôle.
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Une version dédiée de l'hélicoptère EH-101. On a entendu parler également d'une version AEW du V-22 Osprey mais la première solution parait plus crédible sachant que des Seakings tenait déjà ce rôle.

Ah, maintenant, je comprend la question.  =) Il n'est pas claire quelle solution va choisir pour MASC, mais une modernisation des Sea Kings ou des EH101s est la solution le plus probable. 

Ici, l'article du MoD sur la modernisation du HMS Sutherland.

Sutherland set to become Navy's most powerful frigate

6 Dec 07

Defence Minister Baroness Taylor has today, 6 December 2007, announced a £35m major upgrade to Royal Navy frigate HMS Sutherland.

Image IPB

Type 23 Frigate HMS Sutherland at sea as she passes the Sutherland coastline

[Picture: Royal Navy]

New equipment valued at £18m will be installed as part of a general overhaul of the ship under a £17m contract with Babcock Marine at their Rosyth dockyard in Scotland.

Baroness Taylor, Minister of State for Defence Equipment and Support, said:

"HMS Sutherland is the first of our ships to get this new equipment making her the most powerful frigate in the fleet. With an improved air defence missile system, a new long-range main gun, and our latest and most sophisticated submarine-hunting sonar, she will be a force to be reckoned with, capable of dealing with current and future threats."

The Type 23 frigate is to get:

          o the Navy's latest and most sophisticated submarine hunting sonar system, capable of identifying submarines at an even

            greater range;

          o an advanced Sea Wolf air defence missile system, which will counter the advanced threat from missiles and fixed wing

            aircraft;

          o a new improved main gun, capable of firing long-range ammunition;

          o a reshaped stern to cut fuel use.

HMS Sutherland will be one of the first ships in the fleet to benefit from the £300m upgrade of the Sea Wolf Missile defence system by BAE Systems Insyte, greatly enhancing her anti-aircraft capabilities.

The frigate's new submarine-hunting capacity will come as part of a £166m sonar project run by Thales UK:

Sonar Type 2087 is an active low-frequency sonar in which a towed float is trailed from the frigate's quarterdeck, providing the 'ping' sound; a much used feature of many submarine-hunting films. When the sound wave hits a submarine, the return 'echo' is picked up by a towed array, also trailed from the quarterdeck on a cable up to 2km long. The results are then fed back to the ship sonar operators' screens.

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Questions à notre ami Robert suite à l'article sur la modernisation du HMS "Sutherland" (une "Type 23 frigate") :

- "A reshaped stern tu cut fuel use" : cela veut dire qu'une partie de la coque du navire va être modifiée pour réduire la trainée dans l'eau et donc la consommation ?

- Le nouveau système "Seawolf" est-il une version améliorée du VLS Seawolf qui équipe déjà les frégates de type 23, ou un nouveau missile qui porte le même nom ? Aura t-il une portée plus grande que les 6km de l'actuelle version ?

- Je suppose que le nouveau canon mentionné pour le HMS "Sutherland" est la version "MK8 Mod1 Electrically driven" avec tourelle furtive du bon vieux 114mm ("4,5 inches"), qui équipe déjà la majorité des 13 frégates type 23 de la Navy (comme le HMS "St Alban" par ex) ??

- Quel est le constructeur du nouveau sonar type 2087 ?

Merci ;) 

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Bonnes questions.

- "A reshaped stern tu cut fuel use" : cela veut dire qu'une partie de la coque du navire va être modifiée pour réduire la trainée dans l'eau et donc la consommation ?

Oui. HMS Argyll a probablement deja cette nouvelle "stern". L'article (page 2) dit que cette stern va reduire la consommation et que la vitesse va etre plus grand avec ca.

Link.

http://www.devonport.co.uk/images/LINK%20magazine/dml_link-121-november2003.pdf

- Le nouveau système "Seawolf" est-il une version améliorée du VLS Seawolf qui équipe déjà les frégates de type 23, ou un nouveau missile qui porte le même nom ? Aura t-il une portée plus grande que les 6km de l'actuelle version ?

Sea Wolf Block 2 est la missile SeaWolf avec des modernisations. Par exemple avec un nouveau "fuse", nouveau actuation et le Type 911 radar va avoir une modernisation. La portee du Sea Wolf VLS est environ 10 kms. Si la portee est plus grand avec le Sea Wolf Block 2 est difficile de dire, des sources disent des chooses differents.

Link.

La portee du Sea Wolf - Royal Navy

- Je suppose que le nouveau canon mentionné pour le HMS "Sutherland" est la version "MK8 Mod1 Electrically driven" avec tourelle furtive du bon vieux 114mm ("4,5 inches"), qui équipe déjà la majorité des 13 frégates type 23 de la Navy (comme le HMS "St Alban" par ex) ??

Oui. Elle a aussi plus portee avec environ 30 kms.

- Quel est le constructeur du nouveau sonar type 2087 ?

Thales UK.

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crédits : JEAN-LOUIS VENNE

04/12/2007

Le sous-marin nucléaire d'attaque britannique HMS Trenchant sera finalement resté cinq jours à Toulon. Par rapport aux traditionnelles escales de bâtiments étrangers, qui durent généralement 48 à 72 heures, la visite du SNA de la Royal Navy aura donc été assez longue. « Rien d'anormal », assure-t-on néanmoins à la préfecture maritime de la Méditerranée. Après une longue mission, l'équipage du Trenchant a simplement profité de la terre ferme avant de reprendre la mer, jeudi dernier. Durant son séjour dans la base navale toulonnaise, le SNA était amarré à côté du bâtiment de projection et de commandement Tonnerre.

Mis en service en 1989, le HMS Trenchant mesure 85.4 mètres de long pour un déplacement de 5200 tonnes en plongée. Cinquième sous-marin de la classe Trafalgar, qui compte au total 7 unités, ce bâtiment doit rester en service jusqu'en 2017.

www.meretmarine.com

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Le porte-aéronefs britannique HMS Ark Royal ne fera finalement pas escale à La Pallice ce week-end, comme initialement prévu. La Royal Navy a annulé cette semaine la visite de son bâtiment en Charente-Maritime. L'Ark Royal est l'un des deux porte-aéronefs de la flotte anglaise. Ce navire et son sistership, l'Illustrious, seront remplacés en 2014 et 2016 par les porte-avions Queen Elisabeth et Prince of Wales. Nettement plus gros (70.000 tonnes contre 21.000), les CVF (Carrier Vessel Future) pourront embarquer 35 avions F-35 à décollage court et appontage vertical

http://www.meretmarine.com/article.cfm?id=106290

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Pour ceux qui aiment l'humour british. Voici une vidéo vraiment tordante en provenance du WAFF

http://www.youtube.com/watch?v=H6h8i8wrajA

En tout cas on peut constater que :

1- Leurs forces armées en prennent pour leur grade. Ce qui fait que la France n'est pas isolée finalement dans ce cas.

2- Ils sont sacrément bien documentés et arrivent quand même à faire rire.

Ps : Voici l'url du fil.

http://www.network54.com/Forum/211833/thread/1197141734/last-1197155379/Fabulous+RN

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£28 Million Equipment Orders for New Navy Carriers

(Source: UK Ministry of Defence; issued Dec. 11, 2007)

Contracts totaling £28 million have been placed for the manufacture of diesel generators and other important equipment for two new aircraft carriers, Defence Minister Baroness Taylor announced today. Contracts have been placed for: 

-- Eight diesel engines and electricity generators - four for each ship - at a cost of about £18.5 million; 

-- Detailed design of a new and innovative fully Integrated Navigation and Bridge System, initially worth in excess of £1 million; 

-- Flyco (Flying Control) rooms at a cost of circa £1 million; and 

-- Advanced visual landing aids, to guide fighters and helicopters on to the deck, at a cost of about £7.5 million. 

Minister for Defence Equipment and Support, Baroness Taylor said: "Construction of these two ships will provide a major boost to our UK maritime industries, and will transform our military capabilities when they enter service during the next decade. 

"These contracts also illustrate the range of world class expertise British industry is contributing to this vital capability." 

They will be the largest and most powerful surface warships ever operated by the Royal Navy and their construction is expected to employ around 10,000 in the UK. 

Aircraft Carrier Alliance chief executive Peter McIntosh said: "These contracts represent a significant milestone as we head towards the manufacture phase of the contract. The diesel generators are located deep in the hull and have to be fitted very early. The size of the ships means that the exhausts for some of these diesels are 130 metres long!" 

BACKGROUND NOTES: 

1. The aircraft carriers are planned to be constructed in sections in shipyards at Portsmouth, Barrow-in-Furness and Glasgow with final assembly at Rosyth in Scotland. 

2. Each of the carriers will be fitted with four diesel generators and alternator sets. Power output for each ship will be about 40 MW and the weight of a ship set is about 800 tonnes. 

3. The contract for diesel generators has been awarded to Wartsila Defence SAS, based in Nantes France, with the engines to be manufactured in Trieste, Italy. The alternators, which transform the diesel's power into electricity, are built at Converteam, in Rugby, Warwikshire. 

4. A contract for an integrated navigation and bridge system has been awarded to Northrop Grumman Sperry Marine, with the work to be carried out at New Malden in Surrey. 

5. A contract for the Flying Control Rooms (Flyco) for the carriers has been awarded to Tex Special projects of Ipswich, Suffolk. 

6. A contract for visual landing aids has been awarded to Aeronautical and General Instruments Ltd of Poole, Dorset. 

-ends- 

Link.

www.defense-aerospace.com

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Les quatres RFA Bays ont maintenant un "hangar" pour deux helicopteres. C'est une bonne nouvelle parce que un hangar est important.

Image IPB

RFA proves its worth with yet another major drugs haul

13 Dec 07

British naval forces have notched up another counter-narcotics success in the Caribbean after the Royal Fleet Auxiliary (RFA) landing ship Largs Bay intercepted over half a tonne of cocaine on her first ever operational patrol.

Image IPB

RFA Largs Bay with ship's boat escorting the F/V Astromelia; RN Lynx helicopter hovering overhead

[Picture: Royal Navy]

RFA Largs Bay is currently tasked to provide support to UK Overseas Territories and to assist in the joint international effort in disrupting the flow of narcotics from South America to Europe and the USA.

The Royal Navy and RFA have had a series of successful operations to foil drug smuggling cartels in recent months. Although this latest incident started several days ago details have been put on hold for operational reasons. It began when Largs Bay tasked her Royal Navy Lynx helicopter, from 815 Naval Air Squadron based at Yeovilton in Somerset, to investigate a small fishing boat that had stopped in the water eight miles ahead of the ship, some 390 miles northeast of Barbados.

As the 16,000-tonne Largs Bay and the Lynx approached the vessel, the aircrew witnessed the fishermen hastily dumping their cargo into the sea. The Lynx hovered over the bales to mark their position in the rapidly diminishing light, simultaneously tracking the fleeing smugglers at the same time.

Largs Bay's sea boat was then launched. Despite the bales of cocaine being weighted - and the difficult twilight conditions - the crew managed to recover some 575kg of cocaine before being forced to leave as darkness approached. They were also mindful that there was a need to try and catch the suspect vessel as it attempted its getaway.

Meanwhile, the Lynx rapidly refuelled and began the pursuit. RFA Largs Bay once again intercepted the drug smugglers, with flag state approval sought to despatch elements of the embarked US Coastguard Law Enforcement Detachment to question the vessel's skipper; this was eventually received and the fishing boat subsequently boarded. Largs Bay is now escorting the Venezuelan fishing boat Astromelia and her crew to a rendezvous with a Venezuelan naval vessel for handover and due process.

Commanding Officer of RFA Largs Bay, Captain Ian Johnson, said:

"RFA Largs Bay is at the cutting edge of the international fight against drug smuggling. I am delighted that we have successfully secured a significant amount of cocaine, with a street value estimated at some £20 million and once more dealt a significant blow to the drug cartels. It is particularly satisfying given that this is the ship's first operational deployment after commissioning, and demonstrates the Government and MOD's ongoing commitment to keep narcotics off our streets."

"RFA Largs Bay is at the cutting edge of the international fight against drug smuggling. I am delighted that we have successfully secured a significant amount of cocaine, with a street value estimated at some £20 million and once more dealt a significant blow to the drug cartels."

Defence Secretary Des Browne added:

"The Navy and RFA have once again struck a major blow against the blight of drug dealers. I would like to thank them for this valuable contribution to keeping our country safe."

RFA Largs Bay is the First of Class Landing Ship Dock (Auxiliary) (LSD (A)). The LSD (A) provide a significantly enhanced capability from the Landing Ship Logistics (LSLs) that they replace, enabling rapid deployment of troops, vehicles and stores from over the horizon and in challenging sea conditions. LARGS BAY, at over 16,000 tonnes full load, is much larger, more capable and more flexible than the LSLs, with more than twice their capacity. The class provides a major increase in the capability of the RFA to support amphibious operations and other military tasks such as peacekeeping duties and disaster relief.

RFA Largs Bay is designed to carry an Embarked Military Force of 356 fully equipped troops which can be doubled in war 'overload' conditions. As well as transporting troops, Largs Bay can carry 32 Challenger Main Battle Tanks along with a vast array of other military vehicles. She has the aviation capability to transport and operate two medium helicopters, having power available for starting and servicing the aircraft, and the ability to refuel them on deck and in-flight. An aircraft shelter has been added since her introduction into service.

Along with some specific survivability and self-defence features, Largs Bay is fitted with a military communications suite and fitted to receive military weapons. She is built to Class 1 Passenger Ship Certification standards and classed by Lloyd's Register.

Link.

http://www.mod.uk/DefenceInternet/DefenceNews/MilitaryOperations/RfaProvesItsWorthWithYetAnotherMajorDrugsHaul.htm

Et le MoD et BAE Systems travaillent envore a un nouveau 155mm cannon pour le Royal Navy.

 

Bigger is Better

Posted by Douglas Barrie at 12/14/2007 8:34 AM

The UK Defense Ministry is continuing to pursue, albeit at a comparatively leisurely pace, fielding a larger caliber naval gun than its present 4.5 inch Mark 8.

The Ministry has just awarded the second phase of a study contract to BAE Systems looking at the naval application of the L39 155mm gun used on the AS90 tracked artillery vehicle. The first phase of the study examined fitting the L39 to the Mk8 gun mounting structure.

Image IPB

Credit: BAE Systems

The second phase of the project will consider the risks of this approach in greater detail. If this study is successful then land-based firing trials would be carried as a further package of work in 2008.

The study is examining using this approach both for new classes of Royal Navy ships and for retrofit to present designs. Qinetiq is also involved in the study effort. Using an L39-based gun offers the attraction of commonality, and the use of a broader range of munitions.

Link.

http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest&plckBlogPage=BlogViewPost&plckPostId=Blog%3a27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post%3a9b861f46-1af5-4320-9e21-d34c966b7ed7

HMS Gloucester a fini une petite modernisation pour 6 million de livres.

HMS Gloucester leaves Rosyth after £6m refit

13 Dec 07

Serene, magnificent, awesomely powerful… one of the Royal Navy's great warships is seen here profiled against an iconic Scottish image - the Forth Bridge - on a cold December morning..

Image IPB

HMS Gloucester passes under the Forth Bridge on a cold December morning

[Picture: Royal Navy]

After six months at Babcock Engineering Services at Rosyth Dockyard in Fife, HMS Gloucester this week returned to the Forth from her first sea trials following a major upkeep period. It sees her capabilities as a mainstay of the Royal Navy's air defence force significantly upgraded.

Newly fitted with the latest communications and sensor systems, she is now one of the country's foremost defence assets, able to interact with ease with other elements of both the UK's armed forces and also those of our NATO allies.

In addition to work on her war fighting systems, Gloucester has enjoyed a major package of work on her mechanical systems. Old boilers have been ripped out to be replaced with state-of-the-art environmentally friendly reverse osmosis water making facilities. Her hull has been completely overhauled and she has seen a full repaint of her entire superstructure. The propellers have been upgraded for better power and a transom flap has been added to her hull to improve stability and fuel efficiency.

Having successfully completed her recent package of sea trials, during which she achieved a top speed of 32.5 knots (60km/h), making her one of the UK's fastest warships, she is ready to sail for her imminent tasking as part of the UK's Joint Rapid Reaction Force:

"We are delighted to be returning to sea and regenerating full operational capability," said Commander Mike Paterson, Gloucester's Commanding Officer.

"Having taken delivery of a really major improvement to our already significant air warfare capabilities, Gloucester will form a central element of the Royal Navy's order of battle for years to come."

Commander Mike Paterson, Commanding Officer HMS Gloucester

"Having taken delivery of a really major improvement to our already significant air warfare capabilities, Gloucester will form a central element of the Royal Navy's order of battle for years to come. I am extremely grateful to all who have worked so hard to ensure that Gloucester has completed its work in Rosyth on time and is ready to rejoin the Fleet fighting fit."

Proudly affiliated to the City of Gloucester for more than 20 years, members of Gloucester's Ship's Company made a real contribution to the relief work there during the floods of summer 2007. They successfully helped to prevent the flooding of an electricity substation at Walham and ensured continuity of electrical supplies to many hundreds of local residents.

The Ship's Company was delighted to have been invited to take part in the recent carnival in Gloucester; an event that highlighted the very real suffering of the people there during the floods.

"This level of assistance to the civilian community demonstrates the enduring flexibility, resourcefulness and relevance of the Royal Navy and its personnel," Cdr Paterson continued. "It was a great honour to be able to help our friends in Gloucestershire in their hour of need and we were proud

Link.

http://www.mod.uk/DefenceInternet/DefenceNews/EquipmentAndLogistics/HmsGloucesterLeavesRosythAfter6mRefit.htm

Deux entreprises britanniques veulent gagner une contrat pour 200 millions de livres pour donner le RFA des services comme des modernisations etc... . Le RFA a 17 navires avec ensemble 397093 tonnes.

£200m British contracts will boost Royal Navy support

11 Dec 07

Two British companies were named yesterday, Monday 10 December 2007, as preferred bidders for over £200m worth of contracts to provide essential maintenance for the Royal Navy's support ships, the Royal Fleet Auxiliary (RFA).

Image IPB

The huge RFA Wave Ruler 'feeds' Type 23 Duke Class frigate HMS Iron Duke

[Picture: LA (Phot) Shaun Preston]

Northwestern Shiprepairers and Shipbuilders of Birkenhead, and the A&P Group were named as the final two contenders. The RFA flotilla, the naval workhorse of the armed forces, comprises seventeen ships and totals 397,093 tonnes of shipping to keep the Royal Navy supplied with fuel, food, and ammunition while at sea on worldwide operations.

Minister for Defence Equipment and Support, Baroness Taylor said:

"The new support programme will increase the availability and effectiveness of these crucially important ships. It will also generate significant savings through closer collaboration with industry, and sustaining industrial expertise.

"I am delighted that, subject to successful negotiations, two British companies will provide this crucial support to the Royal Navy. This is in line with our aims under the Maritime Industrial Strategy."

Testing improved ways of supporting these vessels has already saved about £10m. The MOD expects to be in a position to place a contract next year, subject to successful negotiations.

The RFA fleet consists of:

          o 6 Fleet and Support Tankers

          o 4 Dry Cargo Fleet Replenishment Ships

          o 4 Landing Ships Dock

          o 1 Landing Ship (Logistic)

          o 1 Aviation Training Ship

          o 1 Forward Repair Ship.

Link.

http://www.mod.uk/DefenceInternet/DefenceNews/EquipmentAndLogistics/200mBritishContractsWillBoostRoyalNavySupport.htm

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Serco, une entreprise britannique, a gagne une contrat value a environ 1 milliard de livres pour l'operation de 110 navires pour le Royal Navy en les prochaines 15 ans. La majorite de ces navires sont des navires du RMAS (Royal Maritime Auxiliary Service) qui ont des navires comme RMAS Newton (environ 4000 tonnes) mais en majorite des petits navires pour "Harbour services".

RMAS Newton - navire pour des essais et un rumeur dit pour le SBS

Image IPB

Link.

http://www.hemscott.com/news/latest-news/item.do?newsId=56416543238171

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Un canon de 155 mm navalisé ? Pourquoi pas ... Mais c'est un peu l'arlésienne en matière de projection. Seuls les destroyers T 45 pourront supporter une telle artillerie. L'Allemagne et la France ont remisé ce projet. Très cher, complexe et d'une utilité encore trop incertaine (la technologie du tir longue distance n'est pas encore complémentement maîtrisée, contrairement aux missiles de croisière, et surtout il n'y a jamais eu d'utilisation en conditions opérationnelles réelles).  En outre, je ne pense pas que les T 45 pourront supporter une telle artillerie, en plus des missiles Tomahawk (il faudra faire un choix). Une question cependant : visiblement, l'amirauté britannique est de plus en plus tentée de transformer les T 45 en batiments multi-missions, ce qui les éloigne progressivement de leur vocation anti-aérienne (contrairement aux frégates Horizon assez spécialisées). En réalité, cela n'annonce peut-être rien de bon pour le reste de la flotte de surface (frégates type 22 et 23) dont le remplacement n'est toujours pas clairement acté. La tentation ne serait-elle pas de produire quelques grosses unités polyvalentes au détriment du nombre ? Cela expliquerait la nécessité de produire six, voire huit T 45 ... après, il n'y aurait plus grand chose. Les T 45 deviendraient ainsi les batiments à tout faire de la RN ...  O0

Mer et Marine, 18/12/2007

"BAE Systems a été chargé d'étudier la possibilité pour la Royal Navy d'embarquer une artillerie de 155 mm, contre un calibre maximum de 127 mm actuellement utilisé. La marine britannique pourrait, notamment, profiter des développements déjà menés sur l'artillerie terrestre de ce calibre, ainsi que sur les canons de 155 mm conçus pour les futurs destroyers américains de la classe Zumwalt, programme dans lequel BAE Systems est impliqué. Sur ces bâtiments, une nouvelle munition, associée à l'Advanced Gun System (AGS), devrait permettre aux destroyers US d'atteindre des objectifs terrestres situés à plus de 180 kilomètres.

Très lourde, la pièce de 155 mm ne pourrait être embarquée que sur de grosses unités, comme les destroyers lance-missiles du type 45.

En Europe, l'Allemagne avait envisagé, un temps, de doter ses nouvelles frégates du type 125 de tels canons. Le projet a, néanmoins, été abandonné, tout comme, visiblement, celui d'installer sur les FREMM françaises une version navalisée du 155 mm de GIAT."

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@ Alskandre

C'est assez curieux de dire : "il n'y a jamais eu d'utilisation operationnelle réelle" je suppose  de l'artillerie navale....

Je ne sais pas si ça vaut vraiment la peine de multiplier les exemples tellement ils sont nombreux. Même durant la guerre d'Algérie, la DBFM a utilisé le support artillerie des navires positionnés au large. Après, on peut discuter de l'efficacité, de la faisabilité, mettre en balance les avantages / inconvenients....

Ceci dit, je trouve curieux que les Marines, qui ont une grande expérience de l'ampibie et des unités IM vraiment spécialisées, soient plutôt favorables à l'artillerie navale. Contrairement à d'autres pays ou la tradition est moins forte voir inexistante....

Pour tout dire j'aurais tendance à prendre en compte l'avis des "experts" plutot que celui des "novices"....

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@ Fusilier

Je songeais à la technologie du tir à très grande distance (180 kms et +). Je ne compare évidemment pas l'artillerie de la seconde guerre mondiale (déterminante et sur-exploitée en son temps) avec l'artillerie contemporaine (dont le rôle a évolué). Il y a un saut technologique très important. D'autre part, je ne remets pas du tout en cause l'utilité des canons, bien au contraire. Je pense également que l'artillerie peut jouer un rôle efficace dans l'assaut côtier. Dans le meilleur des mondes, il faudrait des unités très puissantes, chacune dotée d'un mix artillerie lourde/longue portée, missiles de croisière, capacités de projection de troupes (héliportées et amphibies), capacités de renseignement et de commandement (moyens de communication, guerre électronique et drones)  =)

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Ok.  Mais il me semble que l'arguments qui sont développés  "contre", sous prétexte qu'elle, l'artillerie, pourrait faire "plus" ou "mieux"  (cf.180 km)  sont un peu "spécieux.... A force de vouloir le "tip top" on n'a rien....

De quoi s'agit-il? Les opérations amphibies comme d'une certaine manière les opé aéroportées connaissennt une phase de fragilité  dans les premiers moments de mise à terre. Que l'on cherche par ailleurs à contourner en frappant par "surprise" cf. lieu ; faut-il encore avoir les moyens techniques qui le permettent... etc....

L'artillerie navale a un rôle à jouer dans ces moments là (débarquement / embarquement) et elle n'a pas forcement bésoin d'une capacité de frappe dans la très grande profondeur. Pour ce faire il y a les moyens aériens ou débarqués (cf. 155...) après les premières phases. elle peut également jouer un rôle de protection des flancs ou encore jouer sur la "morphologie" de l'aterrage, par exemple peninsule....

En termes de projection de puissance son rôle est peut-être moins évident comparé aux MDC ou avions mais cela peut jouer son pétit rôle....

Mais si l'on étudie les problèmes de projection de forces mer-terre, franchement je ne vois pas comment on peut faire l'impasse sur les canons.  Quand bien même ces derniers seraient "rustiques" et pas de la dernière génération.

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@ Fusilier,

tu as tout fait raison. Je me range à ton avis (d'autant plus que tu es un spécialiste). Une artillerie "rustique" me semble en effet très utile en toutes circonstances : polyvalente (mer-mer, mer-air, mer-sol), relativement peu chère (par rapport aux systèmes missiles), souple d'emploi ... Nous avons tous en mémoire l'efficacité surprenante des canons de 76 mm américains (sauf erreur de ma part) lors de la première guerre du Golf. Idem pour les corvettes israéliennes. Je ne conçois pas un bâtiment de premier ou de second rang sans canon.

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ouaip pour les 76 mm.

Alors que les Iowa avaient des 406 mm, c'est les 76 mm des Olivier H. Perry qui ont le plus servi parce qu'il était trop dangereux de faire approcher les canonières géantes à cause des mines...

Il ne faut jamais tirer des conclusions générales d'un situation particulière..... =) Le fond du golfe c'est un peu particulier....

Ceci dit si sur une FREMM AVT tu disposes d'un 127mm à la place d'un 76mm ça change quoi par rapport au problème des mines? A la limite tu pourras tirer de plus loin....

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Il ne faut jamais tirer des conclusions générales d'un situation particulière..... =) Le fond du golfe c'est un peu particulier....

Ceci dit si sur une FREMM AVT tu disposes d'un 127mm à la place d'un 76mm ça change quoi par rapport au problème des mines? A la limite tu pourras tirer de plus loin....

De 115 km avec la munition guidée "Volcano", mais on pourra aussi sur nos FREMM françaises au budget très serré se contenter d'acheter les nouvelles munitions guidées qu'Oto-Melara propose pour le 76mm, avec une portée annoncée de 45km (soit déjà le double de nos 100mm actuels), pas si mal malgré une puissance unitaire modeste des obus, étant donné que la cadence de tir sera au moins le double d'un 127mm (et le triple ou quadruple) d'un 155mm...

Concernant le 155mm sur les grosses frégates "Type 45" britanniques, je pense que si elles en bénéficient ce sera au détriment du nombre de navires car l'augmentation de coût par rapport au bon vieux "Vickers" de 113mm sera considérable. Je me demande s'ils ne feraient pas mieux de développer un munition guidée pour permettre au MK8 Mod1 d'atteindre les 70/80 km :rolleyes: (What do you think about it Robert ?)

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Le 155mm va utiliser le MK8 Mod 1 et le L39 du AS90, c'est a dire cette solution est totallement "low-cost", peut-etre quelque millions par cannon a mon avis.

Aussi, on doit dire qu'il est peut-etre possible que cette cannon va installer sur les T23s et T22s, s'il est possible.

Le 155mm propose par BAE Systems comme une modernisation du MK8 Mod 1 va etre capable de tirer des munitions normales a 30kms. A mon avis il est possible que en l'avenir une munition guidee achete par le British Army pour le AS90 peux utiliser par cette 155mm aussi.

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Le MoD a commence un competition pour 6 nouvelles ravitalleurs. Ils vont remplacer probablement les Rovers et les Leafs, les Waves sont encore tres modernes, ils etaient construit en 2002.

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L'avenir du RFA.

Maintenant ---> l'avenir

2 Wave Class ravitalleurs ---> reste en service jusqu'a environ 2027

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4 Bay Class LSLs ---> reste en service jusqu'a environ 2034

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2 Leaf class ravitalleurs ---> remplacer par les 6 nouvelles ravitalleurs

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2 Rover class ravitalleurs ---> remplacer par les 6 nouvelles ravitalleurs

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2 Fort Victoria class ---> reste en service jusqu'a environ 2020

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2 Fort Austin class ---> remplacer en les prochaines annees par 2-3 Joint Logistics Vessels

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1 Sir Bedivere ---> reste en service jusqu'a environ 2010 - probablement pas de navire pour remplacer le Sir Bedivere

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1 Argus ---> reste en service jusqu'a 2020, va remplacer sous MARS - peut-etre par un LPH

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1 Diligence ---> reste en service jusqu'a 2020 - va remplacer probablement par les JLVs

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Maintenant: 17  ----> en l'avenir: 17-18

Il y a aussi 6 Point Class Ro-Ros qui ne sont part du RFA, mais qui sont la pour aider le MoD sous un PFI contrat jusqu'a environ 2028.

Ici, Hurst Point en les Falkland Islands.

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