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[Véhicule d'attaque] Le JAMMA


Serge

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Force-Protection, mondialement connu pour ses MRAP tels les Buffalo et Cougar, vient de présenter un concept particulièrement novateur: le Joint All-terrain Modular Mobility Asset (Moyen mobile modulaire tous-terrains inter-armée).

Image IPB

Le JAMMA est une proposition au besoins américain pour l'adoption d'un véhicule embarcable dans la soute d'un V-22 Osprey. Cette spécification n'est pas une mince affaire de par la taille étroite et basse de celle-ci.

Le JAMMA est un véhicule d'intervention modulable qui peut se reconfigurer selon la mission. Il dispose d'un kit de blindage démontable.

Ce qui en fait sa particularité, c'est son arceau de protection. Pour entrer dans un V-22, on l'ouvre comme les mâchoires d'un piège à loups. C'est astucieux.

Image IPB

Image IPB

Photos: Force-Protection

Sur la dernière photo, on voit l'élément arrière de l'arceau rabattu dans une maquette de soute V-22.

A cette heure, il n'y a pas de candidats sérieux sur ce créneau. La plus part, comme le Shadow, ont été abandonnés car trop complexe. D'autres offrent des capacités minimalistes voir ridicules. Le JAMMA a de nombreux atouts car il est mécaniquement simple donc robuste.

Ce concept me fait dire deux choses:

- FP est capable de sortir des sentiers battus et de se remettre en cause pour développer son offre.

- le cœur de métier de FP est la résistance des structures métalliques.

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Quelqu'un peut me rappeler la taille de la soute d'un V-22, si elle plus petite qu'un Chinook, c'est bien car cette monture pourra être porté par d'autres hélicoptères sinon concevoir un engin juste pour un seul appareil, cela me parait du gaspillage.

V-22 Internal

    * Length, max, 7.37m

    * Width, max, 1.80m

    * Height, max, 1.83m

CH-47D Internal

    * Length, max, 9.29m

    * Width, max, 2.28m

    * Height, max, 1.98m

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  • 1 year later...

Soldier-Systems présente un article sur le remplacement du Hummer par le JAMMA au profit de l'US-SOCOM:

The JAMMA from Force Protection

Image IPB

Looks-wise, it kind of reminds me of an old DUKW that mated with a Mazda pickup but it’s something altogether different. The new Joint All-Terrain Modular Mobility Asset (JAMMA) from Force Protection (think Cougar MRAP) is a lightweight mobility asset. While they are keeping many of the specs close to the vest, as you can see it features a unique roll over protection system and can be fitted with an optional state-of-the-art hybrid, multi-fuel engine that generates 22kW of continuous exportable power. Currently, Utility, Gun Truck, and Rescue variants have been configured but the architecture of the design allows for multiple other uses. Additionally, it is fitted with an electric winch, on-board air compressor, open electrical architecture for the fitting of specialized equipment, as well as a built in armor attachment system for the fitting of scalable armor panels to correspond to various threats.

Image IPB

SOCOM is on the lookout for a new Ground Mobility Vehicle System (ver 1.1) to replace their HMMWV-based trucks currently in service. Keep your eyes peeled for it to kick off in September. Consequently, SOFIC was packed with mobility systems.

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While the SOCOM requirement is for an MH47 compatible vehicle, the JAMMA even fits (just barely) in a V22 Osprey. This is because it is offered in both wide (MH47) and narrow (CV22) track versions.

Image IPB

The search for a V22-compatible Internally Transportable Vehicle (ITV) with sufficient range and load capacity for SOF use has been an ongoing issue since the 90s. The search for this mythical beast still lives on as a joint requirement for both SOCOM and USMC. The problem is the cabin size of the V22. When the tilt-rotor was first envisioned it was expected to replace one-for-one, every CH46 in the Marine Corps inventory. The USMC as lead service wrote a requirement based on the CH46, giving it the same cabin size and cargo capacity as the Sea Knight. When the CH46 was designed they still used JEEPs. However, in the 30 odd years the Osprey spent in development hell, the US military mothballed the M151 JEEP due to its limited cargo capacity and propensity to roll over thanks to a narrow wheel base. The V22 was perfect for a JEEP but nothing with a wide enough stance to remain stable while maneuvering under fire would fit. The search remains with all forms of expandable wheel bases and crouching suspensions attempting to fill the requirement. As of yet, nothing that fits in the CV22 (SOCOM will eventually own 50) seems to fill the rest of SOCOM’s unique needs.

Image IPB

The Marine Corps is pretty much in the same boat although they have purchased a more modern variant of the venerable JEEP called the Growler that features an active suspension for use as their ITV. The Growler began life as a prime mover for the Expeditionary Fire Support System and has been procured in limited numbers by the Marines. Unfortunately, it takes several minutes of prep time in order to configure it for the tight squeeze into the rear of an Osprey.

Force Protection has been applying lessons learned from their production of larger vehicles into the development of the JAMMA. The transportation infrastructure in Afghanistan is very limited, and what is there cannot be used by heavily armored vehicles. It is imperative that smaller and lighter vehicles are developed for this type of terrain.

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  • 2 months later...

Ce double arceau est une barre de protection, une roll cage.

Elle fonctionne comme les mâchoires d'un piège à loup. On les ouvrent pour les abaisser et rendre le JAMMA dans la soute de MV-22. En mode route, on les referme pour protéger l'équipage en cas de retournement.

La forme circulaire permet de remettre le véhicule sur ses roues après le retournement.

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Ce double arceau est une barre de protection, une roll cage.

Elle fonctionne comme les mâchoires d'un piège à loup. On les ouvrent pour les abaisser et rendre le JAMMA dans la soute de MV-22. En mode route, on les referme pour protéger l'équipage en cas de retournement.

La forme circulaire permet de remettre le véhicule sur ses roues après le retournement.

Tu as interet  à que personne ne soit la quand ça se referme.... CLAC

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Ce double arceau est une barre de protection, une roll cage.

Elle fonctionne comme les mâchoires d'un piège à loup. On les ouvrent pour les abaisser et rendre le JAMMA dans la soute de MV-22. En mode route, on les referme pour protéger l'équipage en cas de retournement.

La forme circulaire permet de remettre le véhicule sur ses roues après le retournement.

Et le petit moteur qui est à l'air devant entre les carénage des phares à LED, je suppose que c'est celui du treuil ?

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  • 2 years later...

http://www.wired.com/2014/04/navy-phantom-badger/

 

Photos_08_PhantomWorks_700x466.jpg

Master Chief, your new combat vehicle is ready.

The U.S. Navy has certified the Phantom Badger, a 240-horsepower combat support vehicle that’s about the size of a Mini and tough enough to traverse damn near anything. It’s designed to fit inside several different aircraft, including the V-22 Osprey, and airdropped to provide ground troops with superior mobility.

“This certification validates Phantom Badger’s versatile design while offering the warfighter increased battlefield access and deployment options,” John Chicoli, who leads Boeing’s internally transportable vehicle program, said in a statement.

The vehicle, which looks a lot like a squished HumVee, was developed by Boeing Phantom Works with an assist from Motorsport Innovations. Those guys are known more for their work on the racetrack than the battlefield, and helped Boeing develop an adjustable suspension system tough enough for the rigors of battle. Together they engineered a four-wheel steering system that gives the Badger a 24-foot turning radius.

“The agility, the speed of this vehicle is unmatched right now,” Chicoli said.

The Badger will hit 80 mph running flat out, and unleash hell doing it. Weapon loads include a .50-caliber machine gun or a 40mm automatic grenade launcher bolted to the roll cage. The rear-facing seats can be equipped with general-purpose machine guns or ditched for hardware supporting resupply or medevac duties.

The vehicle is just 60-inches wide, and it was designed to fit in the cargo hold of a V-22 Osprey—a tilt-rotor aircraft so narrow the Pentagon doesn’t have a ground support vehicle that fits inside it. The CH-47 Chinook helicopter and the C-130 cargo plane can carry two Badgers apiece, while the C-17 transport plane can carry 10.

The Badger had completed 5,000 miles of testing over a wide variety of terrain and has been successfully dropped from a C-17. Boeing says it’s tough as nails and ready for duty.

“This is a vehicle that will last the customer a long time, and we truly think this weight class of vehicle closes a big capability gap,” said Chicoli.

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