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He oh ca va pas la tête?  On ne va pas prétendre que tirer en traître et sans le vouloir ou l'assumer un missile sur une cible qui a arrêté de se défendre parce qu’elle pensait que la confrontation de qui-a-la-plus-grosse de la Mer Egée était terminée (comme cela arrivait chaque semaine) est une victoire en combat aérien.

Les Grecs ont fait une grosse boulette qui leur a coûté cher et aurait pu coûter encore plus, y compris à nous.

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Les conditions d'engagement de ces exercices sont aussi souvent particulières. C'est assez scripté donc il faut .aussi voir si les Typhoon ne jouaient pas le rôle de "cibles".

 

Au fait, quelqu'un sait ce qu'est l'espèce d'ordinateur, juste sous le HUD ?

 

eurofightertyphoon_23.jpg

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He oh ca va pas la tête?  On ne va pas prétendre que tirer en traître et sans le vouloir ou l'assumer un missile sur une cible qui a arrêté de se défendre parce qu’elle pensait que la confrontation de qui-a-la-plus-grosse de la Mer Egée était terminée (comme cela arrivait chaque semaine) est une victoire en combat aérien.

Les Grecs ont fait une grosse boulette qui leur a coûté cher et aurait pu coûter encore plus, y compris à nous.

 

Dans ce cas, on peut biffer les victoires aériennes occidentales contre les Serbes, parce que dégommer des Galeb avec des F-16, ce n'est ni équitable ni fair-play.  ;) 

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je ne vois aucun lien avec le fair play ou l'équité. la Turquie et la Grèce n étaient pas en guerre et les intimidations aériennes sans engagement étaient nombreuses durant cette période. l'avion qui se faisait locker dégageait hors zone et c'était tout.c'est pour cela que le f16 n'a plus manoeuvré après le lock. les grecs ont sauvés leur fesse grâce à la diplomatie us et eu.

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Les conditions d'engagement de ces exercices sont aussi souvent particulières. C'est assez scripté donc il faut .aussi voir si les Typhoon ne jouaient pas le rôle de "cibles".

 

Au fait, quelqu'un sait ce qu'est l'espèce d'ordinateur, juste sous le HUD ?

 

eurofightertyphoon_23.jpg

 

 

Les boutons c'est l'ICP ou Integrated Control Panel qui permet de contrôler l'écran appelé Data Entry Display. Il permet au pilote de rentrer des données dans l'ordinateur de bord, de sélectionner des modes ou de contrôler des systèmes particuliers de l'avion.

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je ne vois aucun lien avec le fair play ou l'équité. la Turquie et la Grèce n étaient pas en guerre et les intimidations aériennes sans engagement étaient nombreuses durant cette période. l'avion qui se faisait locker dégageait hors zone et c'était tout.c'est pour cela que le f16 n'a plus manoeuvré après le lock. les grecs ont sauvés leur fesse grâce à la diplomatie us et eu.

 

+1 !

Les Ricains ont du mettre tout leur poids pour empêcher que les turcs rendent la pareille aux grecs.

En effet, les turcs, fier comme ils sont, ont eu beaucoup de mal à avaler la pilule.

 

il n'y a que les fan boys grecs qui ont été aux anges avec cette bavure.

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Toujours eu du mal à croire à cette explication de la bavure... Ca ressemble beaucoup plus à une justification officielle pour calmer les esprits.

Les pilotes grecs ont prouvé à de nombreuses reprises dans les exercices internationaux qu'ils étaient bien formés par leurs résultats et d'un coup l'un d'entre eux aurait joué les cow-boys sans respecter les règles d'engagement, alors qu'on connait les conséquences sur la carrière d'un pilote de chasse de tels agissements...

 

Personnellement, je ne suis pas dans le secret des dieux, et j'accepte d'envisager que parfois un pilote puisse péter les plombs... n'empêche que cela ne semble pas le scénario le plus probable.

Maintenant, peut-être avez-vous de bonnes raisons de le penser...

Modifié par Kal
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Très certainement. On peut après tout imaginer niveau théorie du complot. Faudra juste m'expliquer quel intérêt avait la Grèce à donner dès le départ une explication qui l'a faisait passer pour fautive dans l'affaire, et de façon pas très glorieuse qui plus est. 

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Afin d'éviter un conflit ouvert avec la Turquie, faire porter le chapeau au pilote est bien plus pratique, et permet de faire redescendre la tension et à la Turquie de redresser la tête -> Non mon pilote n'a pas pris une fessée... c'est le pilote grec qui a fait n'importe quoi...

 

J'ai trouvé cet article qui relate l'incident, dont j'ai du mal à identifier la source :

 

 

8 Oct. 1996 (TuAF F-16D crashed)


Crashed into the Aegean Sea nine miles off the island of Chios during a routine flight. It was part of a flight of four F-4's and two F-16's. Just prior to the mishap two Mirage 2000's intercepted them. One of two person crew was rescued but the other is missing. According to an official report, the TUAF formation had illegaly violated Hellenic airspace and so was intercepted by 2 HAF Mirage 2000EG (331sqn, 114FW, Tanagra AB). The 2 TUAF F-16s evidently denied to comply and started agressive maneuvers against the HAF Mirage 2000EG. During the engagment that followed, one of the HAF Mirage 2000EG (piloted by lt. Grivas) fired a Magic IR missile. As a result a TUAF F-16D (#91-0023) was shot down. Immediately the second TUAF F-16 paused the engagment and escaped to the east in order to return to international air space. It was later determined (and kept secret) that the downed pilot who survived from the crash was in fact an Israeli instructor dispached from IDFAF. The second pilot (TUAF flight officer) failed to eject in time and was killed. The downed pilot was rescued 30 min. after shot down by a HAF AB-205 SAR helo (from 358th search and rescue squadron). The pilot received immediate medical care and returned a few days later to Turkey with a HAF C-130 flight. At first the incident was kept secret for obvious purposes and both countries (Greece and Turkey) officialy adopted a mechanical failure as the main cause of the accident. In 2003 the Greek Minister of Defence, Mr. Giannos Papantoniou, stated in public that the incident of Oct. 8th, 1996, that led to the loss of the TUAF F-16D was a result of the immediate action that was taken by HAF fighters during an interception

Ca ressemble bien à une interception et à une décision de tir suite à un comportement non coopératif voir agressif. Après je m'arrête là car je viens de me rappeler que nous sommes sur le sujet du Typhoon... Mon propos était de préciser qu'un pilote OTAN, en tant de paix, peut difficilement faire ce genre d'erreur à moins de violer tout à fait volontairement la procédure de tir.

Modifié par Kal
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BAE va peut-être  trouver un nouveau marché pour ses TYPHOON  : BAHREIN !

 

http://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/20130807trib000779524/en-plein-duel-avec-le-rafale-dans-les-emirats-l-eurofighter-marque-des-points-a-barhein-.html

 

Inutile de lancer le Rafale dans la course, il s'agit d'une négociation de gré à gré entre deux états comme ils l'ont fait avec OMAN et l'Arabie Saoudite.

 

Comme quoi, les britons arrivent à vendre des avions à leurs clients historiques sans se donner trop de mal comparé à nous.

 

Sinon, ils ont encore embauché des stagiaires à la tribune car ils ont illustré l'article du Typhoon avec un GRIPEN ! :happy:

Modifié par Claudio Lopez
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Si je me souviens bien, ce n'était pas un pétage de plomb mais une grossière erreur de manipulation qui a provoqué le départ du missile.

Une grossière erreur de manipulation qui fait qu'un missile bon de guerre était en préparation depuis plus de 90 secondes, qu'il était configuré pour un balayage autonome ou rallié volontairement sur une cible radar, qu'il était accroché sur cette cible, que le Master Arm levait la sécurité de tir et que son doigt traînait sur le BRM ?

Ce qui est grossier, c'est de croire que ce fût une erreur...

Modifié par DEFA550
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Pour ce qui est de Bahrein, la vente du Typhoon peut une fois de plus s'expliquer assez facilement

1- par la nature du marché, l'émirat est un allié fidèle, pour ne pas dire qu'il est inféodé, des anglo-saxons

2- c'est donc une chasse gardée sur laquelle les Américains peuvent avoir levé leur veto pour permettre aux Britanniques de placer quelques avions surnuméraires

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Mais l'air de rien il se vend correctement cet avion. On parle quand même d'un apapreil coûteux et c'est plutôt rare qu'ils se vendent si bien.

 

C'est clair que si on le compare au Rafale, c'est un best seller ! =D

 

Mais bon comme le dit Pascal, le choix d'un avion de chasse se fait avant tout sur des critères politiques et ce choix du Typhoon de la part des Bahreïnis le confirme.

 

Comme en Arabie Saoudite (avec l'aide de 2 milliards de pots de vin) , et comme à Oman et Bahrein, ils ont décidé d'acheter le Typhoon sans appel d'offres et du coup sans même avoir chercher à comparer avec les autres avions .

 

Ils s'en foutent des avions vu qu'ils ne vont jamais faire réellement la guerre avec, ils veulent avant tout consolider les alliances de leur grand protecteur et cela passe par le paiement à un abonnement quinquennal ! 

Et cet abonnement se paie par l'achat du matos militaire

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OK pour les raisons politiques.

Mais cela nous amène à nous questionner sur l'influence de la Politique dans les ventes du Rafale.

Pas l'influence des usa (qui est bien connue) mais l'influence de Notre politique. Mon avis* est que cette dernière explique en partie cet echec commercial.

En effet, parmi les clients traditionnels des français, beaucoup achetaient parcequ'ils pensaient se mettre à l'abri d'un éventuel embargo US. Le tournant atlantiste de notre diplomatie (amorcé sous sarko et confirmé sous hollande) fait que cet "argument de vente" n'est plus valable.

 

* je crois que je l'ai déjà it sur un autre fil.

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Pour ceux qui ont de l'argent, le jeu politique joue à plein.

Mais pour la majorité de nos anciens clients, le coût d'un rafale est tout simplement inabordable face à :

- la pléthore d'appareils d'occasions disponibles (y compris français Mirage F1 et 2000),

- la pression US pour vendre à l'export pour compenser les baisses de commandes américaines,

- la Russie qui vend désormais à n'importe qui des appareils modernes à prix cassé,

- l'arrivée de la Chine sur le marché de l'armement,

Quand on voir le Brésil racheté des F5 d'occasions....

Modifié par alexandreVBCI
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Bien sûr que si. on a voulu jouer solo avec un appareil développé tout seul pour nos besoins propres alors que les autres se réunissaient autour du projet européen qui a conduit à l'eurofighter.

 

Du coup on se retrouve en concurrence avec l'europe, les USA, la Russie et la Chine... France VS Reste du Monde. en général, ce genre de posture finit mal surtout quand on choisit de ne vendre qu'à nos amis et que ces derniers doivent aussi être assez riches pour acheter. On n'a même pas les moyens de s'acheter nous-même des rafale. On a fait la même chose avec le char Leclerc.   

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paf ! le chien

 

http://ukarmedforcescommentary.blogspot.it/2013/08/waiting-for-typhoon-as-force-vanishes.html

 

Waiting for Typhoon as the force vanishes

 
Typhoon: it'll keep us waiting forever 

The Ministry of Defence has revealed, in an article on the magazine Defence Focus, issue 273, August 2013, the next planned milestones for the Typhoon fighter jet.
A lot of capability is coming, but, as always with this plane which has sucked the MOD budget dry over decades, slowly. So slowly that, well before the plane is mature, the 52 jets of the Tranche 1 will be withdrawn from service unless there is a (more and more unlikely) change of plan. So slowly that, unless Typhoon gets a mid-life upgrade and life extension, maturity will be achieved just nine years before the type is expected to retire from service.
It is frankly astonishing and depressing to see how the Typhoon sets for itself modest targets and yet constantly fails to achieve them. The weapons that have to get integrated on the aircraft aren't new, except for the Meteor anti-air missile. Brimstone, Paveway IV, Storm Shadow, have all been in service for years and have all long been expected to be integrated on the Typhoon. Yet, even the In Service Date (ISD) for Paveway IV is two years away (2015). A depressingly long time, for the integration of a laser/GPS guided bomb and for the preparation of the force for its use.

The milestones ahead are:

January 2014: delivery of first Typhoon Tranche 3A (airframe number BS116) to the RAF 
April 2015: 5th (and last, almost certainly) frontline Typhoon squadron stands up on RAF Lossiemouth
2015: full ISD for the Paveway IV
2016: first Typhoon tranche 1 scheduled to be withdrawn from service, a mere 10 years after the first frontline RAF squadron (3 Sqn) was stood up at Coningsby
2017: Meteor initial testing
2018: Meteor ISD. Storm Shadow ISD at the "end of the year"
2020: Brimstone 2 missile ISD
2021: AESA radar expected to reach full capability

2030: currently expected Out of Service Date for Typhoon

A tiny little bit of good news comes from the fact that the 27mm gun mounted on Typhoon (which years ago barely survived a mental plan to get rid of it to save some money) has now been given Frangible Armour-Piercing (FAP) ammunition, made by the german Rheinmetall.


FAP ammunition is a valuable addition to the Typhoon's capability, especially when coupled with the proper software for land attack, rolling out now with the current program of Typhoon enhancements. This includes gun strafing modes.   

But all the rest is not pleasant. The dates are all uncomfortable. And this is before further delays happen, obviously. In particular, the AESA radar is likely to suffer further slippages, as there is no contract at all agreed by the partner nations with the Euroradar consortium. Only hopes that drag themselves forwards, year on year, barely alive.
Paveway IV integration is ongoing by a long time, and it is depressing to see that ISD is still so far away. I don't think there's any other case in the whole world where the integration of a 500 lbs bomb and its release to service take so damn long.

There is a contract signed for the integration of Meteor on the Typhoon, finally. The document was only signed last June, buring the Paris air show. The 2018 ISD for Meteor represent the hundredth slippage of the intended entry into service of this new air-to-air missile. In the NAO Major Projects report 2012, the ISD for the missile was described as:


and was scheduled for June 2017, after having been planned for 2015. Earlier still, the ISD had been planned for 2012.  
The extent of the delays to Meteor has been so great that the RAF has had to maintain a stock of AIM-120 AMRAAM missiles for use on the Typhoon, which would otherwise have entered service without a medium/long range AA weapon. The OSD for AMRAAM has had to be pushed to the right already twice, and the NAO notes that the AIM-120 missiles could exhuaust their intended shelf life before the replacement is delivered.


As far as i know, the Storm Shadow and Brimstone situation could be even worse. Their integration has suffered constant delays in the years, and there is not yet a signed contract, which means that further delays are more than possible.
Storm Shadow, however, should begin test flights on the Typhoon this year, thanks to Saudi Arabia's money and requests. Hopefully, at least the (ridiculous) 2018 target will be met.

The Brimstone 2020 ISD is an even greater problem, as the Tornado GR4, the only platform currently employing the missile, will be retired from RAF service by the end of March 2019, meaning that even in the best case scenario, there will be another gap (the hundredth) in the capabilities of the british armed forces. Any further delay would make the situation even worse. The Typhoon is due to receive the Brimstone 2, the new variant, in development, of the successful Brimstone Dual Mode, comprising a new, more lethal and multipurpose insensitive-munition (IM) compliant warhead and IM rocket motor.

It is expected that the Typhoon will be used, possibly as early as next year, as the platform for the flight tests of the SPEAR 3 missile, a new weapon in development specifically for use on (and into, crucially) the F35. It would be a nice addition to the Typhoon's capability, but there seem to be no plan for integration, and judging from the other weapons, it would take a decade anyway... 

The Conformal Fuel Tanks aren't mentioned among the milestones, but one has to hope that they will be adopted at some point, because Storm Shadow, despite early promises, seem to only be compatible with the two "wet" underwing pylons. Which means that, in order to carry the larger cruise missile, Typhoon must do away with external tanks, dramatically reducing its fuel load and, consequently, its strike range. CFTs would remedy to this problem.

There is a very real risk (and in some cases, a certainty) that important capabilities will be (at least) gapped as the Tornado GR4 force is swiftly reduced, then wholly removed from service in March 2019. The RAPTOR high-definition imaging reconnaissance pod has not a planned future after the withdrawal of Tornado, and a replacement is not in sight. For a while at least, there might not be the capability to fire Brimstone missiles. And further delays are always possible, which would make everything even worse. 
By April 2014, two of the five Tornado GR4 squadrons will be disbanded: 617 Sqn and 12( 8) Sqn will go, with the first scheduled to move onto the JSF program to work up to become the first british, frontline F35B squadron.
It will 2016 before the squadron stands up again, in the US, on the MCAS Beaufort airbase, and 2018 before it moves to Marham, in the UK, and achieves an initial combat capability. A second F35B squadron, with navy colors, will stand up later on, with the plan yet to be finalized and announced.

With the fifth squadron on Typhoon to stand up only in 2015, it means that next year the RAF will be down to just 7 frontline squadrons (four on Typhoon, three on Tornado GR4) and only in 2015 will return to 8 (5 + 3).
The consistency of the frontline fleet will further drop in 2019, when the remaining Tornado squadrons disbanded. It is seen as highly likely that, during 2019 and 2020 at least, the UK will be lining a paltry six frontline squadrons of combat jets (5 Typhoon, 1 on F35B) rising to seven possibly within 2023. 

Some time ago, it was suggested that the Tranche 1 Typhoons could be kept into the 2020s, to sustain a sixth and perhaps even a seventh squadron, to keep up the number of frontline fast jets formations. It does not seem to be the plan. The suggestion would appear to have been turned down, if it ever was seriously made within the RAF.
That means retiring 52 Typhoons aging just about 10 years each, while cutting, in the next six years, the number of combat squadrons from 9 to 6.
Before the SDSR 2010, the combat squadrons were 12 (3 Typhoon, 2 Harrier, 7 Tornado GR4), and this means that, in less than ten years, the consistency of the UK's fast jet force will have been brutally halved. And despite promises of possible "additional F35 orders", it is hard to see the force being in the position to argue for the regrowth of combat squadrons if the number is allowed to drop so much, so quickly.

7-2013-4-typhoon-future-weapons.jpg This Typhoon shows off its payload capability: from bottom to top, ASRAAM, Meteor, Storm Shadow, Brimstone 2, Meteors and 1000 liters fuel tank under belly, a SPEAR 3 rack, Taurus, Meteor, ASRAAM. In practice, for several more years, the only stores actually cleared for use on Typhoon are ASRAAM and the belly fuel tank.
Regardless of what you think of the airplane, Typhoon is a disaster under many points of view. It is taking ages to live up to its promises, a lot of its capability will continue to exist only on paper for many more years. It has sucked the MOD budget dry over decades, swallowing billions of pounds. And when the deliveries are completed, around 2018, the RAF will have taken 160 Typhoons without, on current plans, ever having more than 5 frontline squadrons. That's a combat force of 60 aircrafts, from a total order of 160.
For each frontline Typhoon squadron of 12 airplanes, if the retirement of the Tranche 1 between 2016 and 2019 goes ahead, the MOD will have procured and paid for 32 aircrafts. An abomination. 


In the middle, in 2015, there's a Strategic Defence Review. And they never seem to deliver good news.

 

 

Modifié par zx
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