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L'Inde


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L'affaire du Kaveri n'a pas aidé non plus. La crédibilité de HAL en a pris un coup sur le programme TEJAS et certains tiennent SAFRAN pour directement responsable alors qu'il sont allés au maximum de ce qui était permis(essais en mode open bar en russie). Les milliards investis par la France pour atteindre ce niveau ne peuvent pas être bradés, même au profit d'alliés objectifs et de clients fidèles. Une fois le contrat signé, HAL aura tout en main pour devenir progressivement autonome.

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defenseworld

 

Une bonne question, la RFP est basé sur quelle version de rafale ? c'est figé ?

 

Dasault Insists on Latest Rafale Version for India, Doubles the Price

http://www.defenseworld.net/news/11872/Dassault_Insists_on_Latest_Rafale_Version_for_India__Doubles_the_Price#.VLEzZCuG8Yg

 

marrant 

 

traduction auto

Dassault a offert la dernière version du Rafale, le F3R pour près du double du prix de la version F3 origine elle a offert à la compétition avec des avions de combat indien.

La société est reportedy insiste pour que l'Inde prend la dernière version que la société française est la modernisation des aéronefs de la Force aérienne française à la version F3R et tout futur avion fabriqué sera de la dernière version.

Après il a été déclaré le plus bas soumissionnaire dans le Moyen Multi Role Fighter Aircraft (MMRCA) la concurrence, le constructeur français fait monter le prix d'environ 65 millions de dollars une unité à 120 millions $ l'unité à la mi-2014. La hausse des prix est l'une des principales pommes de discorde qui retarde l'accord.

La raison de la hausse est que la version de F3R lancé en 2014 intègre des changements majeurs de logiciels qui viendront compléter l'Thales RBE2 actif tableau à balayage électronique (AESA) radar et permis à l'avion de déployer le MBDA Meteor-delà de Visual Range Air-to-Air Missile , ainsi que des améliorations à SPECTRA auto-défense du système de l'avion et Mode-5 / Mode-S-compatible d'identification ami ou ennemi interrogateur / transpondeur.

Offrant un avion de configuration différente à un prix supérieur est en violation de l'original demande de propositions (DP). Peut-être que ce est pour cette raison que l'agence de nouvelles indienne a cité un fonctionnaire indien sans nom le 4 Janvier à dire que le Rafale a été dit, "se en tenir à la DP». Inde insiste pour que Dassault ne peut pas revenir sur les clauses de la DP, selon le rapport.

Un analyste de la défense indienne Bharat Karnad écrit dans le journal Indian Express a commenté sur les raisons de la hausse des prix qui Dassault a cherché à remplacer le Rafale à l'origine offert avec la version "un peu mieux" de F3R, a promis un examen à mi-vie de mise à niveau pour intégrer le radar AESA et a suggéré futures cinquième et sixième génération avions de combat besoins de l'Inde être remplies par le "F4R» et configurations "F5R" maintenant sur la planche à dessin.

Modifié par zx
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C'est incroyable comme les journaux officiels russes (Voix de la Russie, Ria Novosti, ...) jubilent de voir le Su-30 MKI remporter le marché indien ! =(

Non parce que de la façon dont c'était écrit cela laissait l'impression d'être officiel et acté. Modifié par Gallium nitride
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Sauf que... Parrikar n'a jamais dit "remplacement adéquat" mais " nous ne serions pas démunis"...

Ca fait trois ans que les russes essayent de torpiller le contrat.

 

+ 1000

 

+ 126 Rafales ! ;)

 

P.S. : que j'espère

Modifié par Mani
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Et ça leur fait un levier pour les négociations avec Dassault.

Je crois que Dassault ne négocie pas. Il peut

  • Donner tous les éclaircissements demandés
  • Rédiger le détail du contrat et des conséquences du contrat (déjà 15000 pages)
  • Trouver des solutions de financement
  • Même changer sa proposition pour l'adapter à un nouveau besoin exprimé

Mais négocier, c'est à dire changer son prix sans raisons, ce n'est pas dans l'esprit Maison. Je pense que Dassault considère qu'il y perdrait sa crédibilité (et il y tient beaucoup)

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Cette agitation est peut-être effectivement un baroud d'honneur de tous les détracteurs, jetant leurs dernières forces pour faire échouer un deal sur le point d'aboutir.

Je vois mal Dassault chercher à tordre le bras à un client potentiel, surtout dans de telles proportions, et alors que la parité euro/dollar est nettement plus avantageuse. Qu'est-ce qu'ils auraient à y gagner sinon une réputation exécrable ?

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voici le texte en question

"

Like an able pilot with his wits about him in an out-of-control warplane, Defence Minister Manohar Parrikar may be preparing to ditch Rafale touted as the medium multi-role combat aircraft (MMRCA) answer, which the Indian Air Force has set its heart on procuring at any cost, and going for the more economical and sensible Su-30 option instead.

 It has been repeatedly emphasised by this analyst that the IAF misconceived the MMRCA requirement, disregarded the uncommonly high costs involved in procuring the chosen Rafale and France’s past record of unmet transfer of technology promises, and the Su-30s/MiG-29M2s as sustainable alternative. I also warned that the massive expenditure on the Rafale would starve the indigenous programmes (Tejas and the advanced medium combat aircraft — AMCA) of funds, and stifle the Indian aviation industry trying to get back on its feet.

The reasons for the nose-diving deal are many, and they are serious. The unwillingness of Dassault Avions, the Rafale manufacturer, to guarantee the performance of this aircraft produced under licence at Hindustan Aeronautics Ltd  despite the original RFP (Request for Proposal) requiring bidders to transfer technology, including production wherewithal, procedures and protocols, to this public sector unit for the aircraft’s local assembly, has been reported. There’s, however, an untold back-story revealing France’s intended duplicity.

Perceiving India as the perennial sucker, Dassault chose Reliance Aerospace Technologies Pvt Ltd (RATPL) as partner in the hope that the fabled Ambani reach and influence in Delhi would help it get around the HAL production obligation. Problems were not anticipated as evidenced by RATPL approaching the Andhra Pradesh government in 2013 for land around Hyderabad to set up a factory. But because RATPL has zero experience in producing anything remotely related to aviation, Dassault saw it as an opportunity to “double dip”, meaning arrange it so India would pay it twice for the same aircraft! This was to be managed thus: Dassault would set up a production line under RATPL aegis importing every last screw and production jig and collect the money for the 108 Rafales it puts together here at the cost-plus-profit price HAL would charge IAF. In other words, Dassault would export the Rafale assembly kits and wherewithal virtually to itself and pocket the proceeds while paying a premium to RATPL.

But this double dipping ruse in the works merely whetted France’s appetite for more. Capitalising on the IAF brass’ penchant for newer French aircraft and the Indian government’s tendency eventually to cave into the military’s demands, Dassault proposed an enlarged Rafale deal with the cost revised upwards from the $30 billion level to a $45-$50 billion contract. For such enhanced sums, Dassault sought to replace the Rafale originally offered with the slightly better “F-3R” version, promised a mid-life upgrade involving retrofitment of the Thales RBE2 AESA (active electronically scanned array) radar, and suggested India’s future fifth and sixth generation combat aircraft needs be met by the “F-4R” and “F-5R” configurations (or whatever designations they are given) now on the drawing board featuring crystal blade for jet turbines, “fly-by-light” technology, etc. Such contract extension suits the IAF fine because it plays on Vayu Bhavan’s antipathy for Russian hardware (expressed in terms of “diversity of suppliers”) as well as indigenous aircraft, and undermines both the multi-billion dollar project jointly to develop the fifth generation fighter aircraft, Su-50 PAK/FA with Russia and the Indian AMCA with its design finalised. 

But for Parrikar’s welcome show of common sense this French plan would have rolled out nicely. Inconveniently for Dassault, he publicly disclosed that the far deadlier and more versatile Su-30 MKI costs `358 crores (roughly $60 million) each compared to the `700 crore price tag for the Rafale, meaning two Su-30s could be secured for the price of a single Rafale. Implicit is the reasonable conclusion that it made more sense to buy a much larger fleet of 4.5-plus generation Su-30s than to get stuck with a 4.5-minus generation Rafale sporting 5.5 generation aircraft prices. The cost comparison remains skewed even when the “super Sukhoi-30”, costing `70 crores, is considered, when the added advantage of the plunging the Russian ruble kicks in, allowing India to extract far more bang for the buck from Moscow.

Looked at another way, the original allocation of $12 billion for the MMRCA could fetch IAF at current prices a whole new, augmented, and more capable fighter/bomber armada and raise the force strength to 50 frontline combat squadrons. This because the $12 billion can buy 20 Tejas Mk-Is (in addition to the 40 already ordered), 150 Tejas Mk-IIs, some 35 super Sukhoi-30s, and around 50 MiG-29Ks/M2s (with the M-2s nearly equal of the MiG-35 the Strategic Forces Command wanted for delivering nuclear bombs, but were denied). In short, a composite additional fleet of 255 aircraft can be acquired for the initial price of 126 Rafales, with “incalculable” savings in streamlined logistics, training, and maintenance but absent the cost-hikes, delays, and aggravation of setting up a new production line (as HAL already produces Su-30 MKIs). 

 Besides, France’s extortionist attitude is offputting. In response to the IAF’s request not too long ago for an immediate transfer of two Rafale squadrons from the French Air Force as a quick-fix, Paris agreed but demanded these would have to be paid for at the same rate as new aircraft and that these planes could carry only French sourced weapons. Worse still, France’s reputation for fulfilling technology transfer provisions too is suspect as past experience reveals.

The IAF trusts Paris not to cutoff the supply of spares if India follows a foreign policy not to France’s or even America’s liking. Except, heeding Washington’s directive, France recently stopped the delivery of two Mistral-class amphibious assault ships Russia has paid for. What’s the guarantee Paris won’t sever supply links and leave HAL stranded mid-production and IAF frontline squadrons grounded in case India resumes nuclear testing, say?

The larger question is: How come France’s record of defaulting on technology-related parts of contracts combined with the unaffordability of French aircraft generally using any metric, were not factored by IAF and Ministry of Defence when shortlisting Rafale? "

Bharat Karnad is professor at Centre for Policy Research and blogs at www.bharatkarnad.com

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S'il n'y avait le devoir de réserve certains propos mériteraient un procès en diffamation.
Pour le reste, c'est complètement brodé sur le triple canevas de la mauvaise foi, du mensonge et de la frustration.
Malgré tout, c'est inquiétant car une opinion publique peut parfois forcer un gouvernement à faire des erreurs quand elle est manipulée à dessein.

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L'article n est qd meme pas deconnant. Il reprend pas mal de point et fait dans la vulgarisation de l'affaire. Pas de quoi non plus dire que c'est orienté?

 

Il exprime des opinions et points d'achoppement recurrents entre DA et l'inde / HAL.

 

Esperons que la venue de MODI change un peu la donne...

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Quels sont les points repris qui ne relèvent pas au mieux de la supposition et au pire de la diffamation?

Ce n'est pas orienté? Alors pourquoi cet article ne fait référence qu'à un autre appareil, d'un autre pays fournisseur qui n'est même pas en concurrence dans le MMRCA?

La vulgarisation ne mérite t-elle pas mieux que des analyses de comptoir?

Que savons-nous réellement ? Voilà un article qui me parait un peu plus neutre et dont les conclusions sont assez différentes:

 

http://claudearpi.blogspot.in/2015/01/the-rafale-saga.html

Modifié par Gallium nitride
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Voici ce que j'ai trouvé dans l'agenda de notre cher ministre de la défense:

 

12h30

Entretien avec M. Radha Krishna Mathur, secrétaire général du ministère de la Défense de la République de l’Inde, à l’Hôtel de Brienne.

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