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azaazel

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Chasse en escadron http://www.lepoint.fr/actualites-monde/2010-02-03/pakistan-desormais-les-drones-americains-chassent-en-meute/1648/0/420144, selon JG du Point, c'est une belle brochette de Predator et de Reaper qui délivrent les HellFire sur l'hostile !

Franchement je ne vois pas ce qui lui permet de dire que ces drones soient de la CIA plutôt que de l'USAF...
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SOURCE:Flight International

DARPA launches search for unmanned A-10 replacement

By Stephen Trimble

The Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) could demonstrate within two to three years a new unmanned aircraft designed to provide aerial cover for troops in close proximity to enemy forces.

Proposals from industry are requested by DARPA by 21 February to demonstrate in 2012 or 2013 an unmanned component for a next generation close air support system. The complete system may eventually assume a role now traditionally served by the Fairchild Republic A-10 and other manned fighters, such as the Boeing F/A-18 and Lockheed Martin F-16.

More recently, armed unmanned air systems (UAS), including the General Atomics Aernoautical Systems Inc MQ-1 Predator and MQ-9 Reaper have performed close air support missions, firing missiles on enemy forces in contact with friendly troops in addition to their surveillance roles.

DARPA's solicitation, dated 29 January, seeks both purpose-built UAS for close air support, as well as unmanned versions of manned fighters, including the "QF-4, QF-16 and UA-10". The QF-4 and QF-16 designates target drone versions of the original fighters, while the UA-10 is presumably a reference to an unmanned version of the A-10.

DARPA has set different performance requirements for unmanned versions. An unmanned variant of the A-10 would have to demonstrate comparable endurance to the manned version, while a purpose-built UAS would have to equal the persistence of the MQ-1 or MQ-9.

The payload of weapons and sensors sought by DARPA compares to the MQ-9, with only 907kg to 2,270kg (2,000lb to 5,000lb) requested. The aircraft, however, should have more agility than the Reaper. DARPA has asked for high sub-sonic speed greater than Mach 0.65 and capable of manoeuvres imposing higher than 3g pressure on the airframe.

The US Air Force has committed to making unmanned aircraft a regular part of close air support operations. In the USAF "Flight Plan" for UAS, the next-generation MQ-X aircraft is expected to perform the CAS role, in addition to several missions also performed now by the MQ-9.

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http://www.lepoint.fr/actualites-monde/2010-02-03/pakistan-desormais-les-drones-americains-chassent-en-meute/1648/0/420144

Top-action

En retard d'une guerre industrielle, on perd une niche.

samedi 6 février | 09:50

Qu'en pensez-vous monsieur Guisnel de l'offre américaine dont vous nous avez fait part et donnée en primeur, l'an dernier. Proposition de disposer pour une modique somme de moins de 50 millions de $, de plusieurs drones armés MQ-9 Reaper et les stations au sol qui vont avec. Est-ce toujours d'actualité ? Est-ce que la DGA va y répondre favorablement ? Est-ce que l'on va rester avec 4 drones ISTAR Harfang ? Quand on voit les projets britanniques de disposer en parc de 24 Reaper/Predator et que l'Italie a elle aussi, l'intention d'en reprendre, au passage Rome a perdu il y a peu, un Predator/Reaper. Pour information, les 2 pays (Italie & UK) ont aussi leur projet domestique de drone armé, de drone de surveillance et de drone furtif de combat. L'un n'empêchant pas l'autre. Quand on songe que EADS veut peut-être abandonner le Talarion, que le Canada se sépare de ses Sagem Sperwer au profit des pioniers en la matière, à savoir les israéliens et les américains qui risquent de se partager l'énorme marché des UAV/UCAV/UAS.

Un expert

L'avenir

dimanche 7 février | 16:08

Il est effectivement indispensable d'investir dans un drone furtif de combat à long rayon d'action, ravitaillable en vol, et embarquable sur porte-avion. Un dérivé du Neuron ? Si cela se fait, la France aura rattrapé son retard au-delà des drones primitifs à l'israélienne.

Top-action

Un parc homogène pour

dimanche 14 février | 10:06

une force aérienne qui se respecte et qui veut couvrir tout le spectre des missions aériennes, se doit d'avoir des escadrons de chasse Rafale F3+, des escadrons de chasseurs bombardiers,soit aux moins 300 avions de combat, soutenus par 14 ravitailleurs récents A330-200 MRTT, lorsqu'on a 3 brigades d'intervertion d'urgence ou préemptive ou préventive type BFST/COS+11 BP+ 27 BIM, une brigade de projection aérienne doit être composée pour être crédible et dissuasive conventionnellement parlant ,à base de 6 avions très gros porteurs stratégiques type C17 Globemaster III + 50 avions de transports mi stratégique mi tactique A400M + 14 KC 390, mais lorsqu'on est engagé dans une "long war" aux côtés des alliés américains contre des cibles insurrectionelles, contre des terroristes fondamentalistes, contre des cibles de hautes valeurs, il n'est pas incompatible d'avoir des drones armés type MQ-9 Reaper, par exemble la RAF va en disposer de 24 unités + les stations au sol, et continuer dans la R&D et R&T de drones furtifs de combats succeptibles de remplacer les 86/60 Chasseurs bombardiers Mirage 2000D. Car pour l'instant, les 228 Rafale prévus en dotation pour l'Armée de l'air ne remplacent pas les Mirage 2000D. Conclusion:Pour une Nation cadre, la France se doit d'avoir à côtés de ses 4 Harfang, une bonne vingtaine de Predator/Reaper à sa disposition, et si je préconise le Reaper c'est qu'il n'y a pas en catalogue made in France ou made in UE, d'équivalent en capacité et pour par cher.

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On aimerait surtout avoir des tuyaux sur le coût de developpement du mantis qui est la seule alternative pur jus européen au reaper pas cher : si c'est trop cher il vaut mieux sauter l'étape du drone a hélice pour investir dans le neuron à réaction ...

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Je ne pense pas que ce soit une bonne idée. Les USA ont eu des tas de projets de drones à réaction, parfois furtifs, les résultats ont été mitigés. Ils sont vraiment entrés dans l'air des drones généralisés avec le Predator. Je pense qu'il ne faille pas chercher à aller trop vite.

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Je ne pense pas que ce soit une bonne idée. Les USA ont eu des tas de projets de drones à réaction, parfois furtifs, les résultats ont été mitigés. Ils sont vraiment entrés dans l'air des drones généralisés avec le Predator. Je pense qu'il ne faille pas chercher à aller trop vite.

Le rendement des petites solutions a helice est bien supérieur aux solutions turbofan pour les gammes de vitesse recherchée. L'objectif essentiel c'est la permanence en l'air, et la discrétion thermique et accoustique, aucun interet a passer au turbofan.

Le turbofan c'est le passage obligé pour une discrétion radar ... ou la haute altitude - quoique les turboshaft suffisent pour monter a 50.000 pieds - , en dehors de cela y a pas de raison d'augmenter les cout d'exploitation pour rien. D'autant que la solution piston et helice est loin d'avoir été épuisé, y a tout un tas de solution d'helice plus performante

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Un mix de Predator A, B et C (si le A est toujours produit et si les US acceptent d'exporter le C) peut être pas mal...

le A (Predator) permettant de faire de la surveillance et de l'attaque légère (Hellfire).

le B (Reaper) permettant de mener des attaques un peu plus importante (il doit pouvoir emporter des GBU et des JDAM).

le C (Avenger) permettant de mener des bombardements furtifs.

Et les 3 versions utilisent les mêmes stations sol et les mêmes systèmes de télécommunication.

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Une vidéo du HAROP drone de surveillance "suicide" israélien :

http://www.defense-update.com/products/h/harop.html

C'est à la base un drone de surveillance (endurance : 6h de vol) doté d'une charge explosive de 23 kg et si nécessaire on peut le jeter sur la cible comme un missile.  

D'après le HS DSI, l'engin a été commandé par l'Inde et l'allemagne (!).

sur un site internet :

"La société israélienne IAI (Israel Air Industries) développe en série le drone rôdeur et tueur Harop, récemment présenté à la foire aérienne Aero-India de Bangalore. Le drone Harop est sophistiqué et capable à la fois de neutraliser les radars ennemis et d'attaquer les rampes de lancement de missiles. Harop peut patrouiller à 1000 km pendant plusieurs heures une zone désignée et repérer un missile en cours de lancement et le neutraliser avant son allumage, avec une charge de 23 kg. L'équipement russe S-300 est particulièrement visé, car ce système peut suivre une centaine de cibles à la fois et son radar mobile est difficile à brouiller. Harop est l'arme idéale, car il détecte tout missile à l'état inerte ou en mouvement et tout radar, même débranché."

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Z'ont repris le système des japonais avec les avions suicide repris par les allemands avec les V1 V2 repris par les fanatiques avec eux même a chaque une amélioration.. O0

bon perso je pense pas qu'ils vont balancer ces drones par dizaine au sol sinon les caisses de leur État vont le sentir passer... :|

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http://www.lepoint.fr/actualites-monde/2010-02-22/espionnage-l-enorme-drone-eitan-operationnel-en-israel/1648/0/426482

Top-action

EscaDRONE*

lundi 22 février | 18:04

En retard par rapport à quoi, car tout est question de priorités, de hiérarchisation, de choix arbitraux et de doctrines d'emploi. Il faut dégager/trouver/réallouer des crédits d'équipements au profit d'autres. Il ne faut pas occulter que les forces aériennes doivent percevoir un parc total de 228 avions d'armes Rafale, revalorisés par des radars AESA, armés de missiles Meteor & Mica IR, et d'AASM. Il faut renouveler le parc vieillissant du Transall et nos 14 Hercules par 50 A400M dont le coût unitaire a grimpé et par 14 KC390 Embraer (si on vends à Lula/FAB, 36 à 100 Rafale). Il faut aussi mettre des crédits en R&D et R&T sur le drone furtif de combat NeuroN, voire sur celui du HALE Talarion. 4 mousquetaires drones Harfang ne peuvent pas fendre grand chose, il faudrait plusieurs engins. A titre d'exemple, la RAF envisage 24 MQ-9 Reaper et une quarantaine de Hermes 450 Watchkeeper pour la British Army. Là on mesure le retard décisionnel pris et celui par voie de conséquence tactico-opérationnelle. *Jeu de mot :"Drone de guerre de perdue"

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Israel Commissions One Ton UAV Bomber

Jerusalem: A new drone that can remain airborne for more than 24 hours and reach as far as Iran was added Sunday to the Israeli air force's arsenal, the military said.

Described by the army as a "technological breakthrough" the Eitan -- which means strong in Hebrew -- is a Heron-TP type drone with a wingspan of 26 metres (85 feet), similar to that of the Boeing 737.

It is 24 metres (79 feet) long, weighs 4.5 tonnes and can remain in the air for more than 24 hours, enabling it to fly as far as Iran, Israel's arch-foe.

The drone was built by Israel Aerospace Industries in cooperation with the air force and is equipped with radar, cameras and high-tech electronic equipment including mapping devices.

The drone can reach an altitude of 13,000 metres (43,000 feet) and carry payloads of about one tonne.

"This aircraft constitutes a very important turning point in the development of unmanned aircraft," Air Force chief General Ido Nehustan was quoted as saying.

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Pour surenchérir sur pd7 (dans le fil léger furtif)

Lt. Gen. Dave Deptula, USAF’s senior intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR) specialist, underlined the Air Force contribution to the overwater BMD mission at DTAR (for an interview with Deptula, see DTI December 2009, p. 46). He noted that the two standard Reapers that demonstrated airborne infrared missile tracking in the March 2009 Stellar Daggers BMD test provided target-quality data at 250 nm. (It also emerged in February that USAF’s shadowy Lockheed Martin RQ-170 Sentinel stealth UAV had been deployed to Korea as well as to Afghanistan, adding weight to speculation that it is equipped for BMD-related ISR or targeting.)

http://www.aviationweek.com/aw/generic/story.jsp?id=news/dti/2010/03/01/DT_03_01_2010_p14-206800.xml&headline=Budget%20Raises%20Stakes%20For%20Weapons%20Platforms&channel=defense

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  • 3 weeks later...

Le ravitaillement par drone Hummingbird :

ST. LOUIS, March 15, 2010 -- The Boeing A160T Hummingbird has successfully completed a cargo delivery demonstration under a U.S. Marine Corps Warfighting Laboratory contract, proving the unmanned rotorcraft's ability to resupply frontline troops in rough terrain. The Hummingbird met or exceeded all of the demonstration requirements during the tests, conducted March 9 - March 11 at the U.S. Army's Dugway Proving Ground in Utah.

Boeing showed that the A160T can deliver at least 2,500 pounds of cargo from one simulated forward-operating base to another 75 nautical miles away in well under the required six hours. The simulated mission carried 1,250-pound sling loads over two 150-nautical-mile round trips, with the A160T operating autonomously on a preprogrammed mission.

"The Hummingbird's performance was outstanding, as we had expected," said Vic Sweberg, director of Unmanned Aerial Systems for Boeing Military Aircraft. "The A160T's capabilities can fulfill our customer's near-term need for 24/7, reliable cargo resupply. It also provides unmatched flexibility to carry out a variety of other missions, including intelligence, surveillance and reconnaissance; target acquisition; direct action; and communication relay."

The A160T completed seven test flights during the demonstration, including a two-minute hover at 12,000 feet with the 1,250-pound sling load, and a nighttime delivery to a simulated forward operating base. The A160T's ability to execute extremely accurate autonomous deliveries also was demonstrated.

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=1119

Son concurrent, le K-Max :

Team K-MAX Demonstrates Successful Unmanned Helicopter Cargo Resupply to U.S. Marine Corps

DUGWAY, UT, February 8th, 2010 -- Lockheed Martin Corporation and Kaman Aerospace Corporation, a subsidiary of Kaman Corporation have successfully demonstrated to the U.S. Marine Corps the capability of the Unmanned K-MAX® helicopter to resupply troops by unmanned helicopter at forward operating bases in Afghanistan.

During a series of flights last week in subfreezing temperatures at the U.S. Army’s Dugway Proving Ground, UT, the Unmanned K-MAX demonstrated autonomous and remote control flight over both line-of-sight and satellite-based beyond line-of-sight data link. 

“We met or exceeded the requirements within the scheduled three-day timeframe of the demonstration,” said Dan Spoor, Aviation Systems vice president at Lockheed Martin’s Mission Systems & Sensors facility in Owego, NY.  “The system performed a rigorous set of cargo resupply scenarios as programmed, allowing the ground-based operator to monitor progress, and make adjustments to aircraft positioning only when requested by the Marine Corps for demonstration purposes.”

Performance attributes demonstrated included hovering at 12,000 ft. with a 1,500-pound sling load; delivering 3,000 pounds of cargo well within the six-hour required timeframe to a forward operating base (two 150 nm round-trip flights); remotely controlling flight and a precision load delivery by a ground-based operator in both day and night conditions; and uploading a new mission plan to the aircraft’s mission management system during flight. 

As an optional demonstration, Team K-MAX showcased the Unmanned K-MAX helicopter’s four-hook carousel, which enables multi-load deliveries in a single flight.  Lifting a total cargo of 3,450 pounds, the aircraft flew to three pre-programmed delivery coordinates, autonomously releasing a sling load at each location.  At the customer’s request, the fourth load delivery was performed under manual control by the ground operator. 

“The Unmanned System performed operationally representative cargo resupply scenarios, and each time the system delivered as promised,” said Sal Bordonaro, President, Kaman Helicopters, a division of Kaman Aerospace Corporation.  “This capability gives the Marine Corps a proven unmanned power lifter to bring vital cargo to troops on the battlefield without the need for ground vehicles and manned helicopters.” 

http://www.lockheedmartin.com/news/press_releases/2010/020810_LM_K-MAX.html

qui va gagner, Boeing ou LM ?

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UK to launch Long endurance UAV acquisition

Mantis, the EADS Talarion and likely the General Atomics Predator C Avenger will be candidates for the Defense Ministry’s requirement, presently in the concept phase.

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?176265-UK-to-launch-Long-endurance-UAV-acquisition

FAIRE LE CHOIX:

Un drone Mantis made in BAE Systems dont ils pourraient coopérer avec les Français à l'avenir, un drone aux formes furtives Avenger de General Atomics dont ils ont déjà ou auront 24 MQ-9 Reaper du même constructeur et qui est dans la logique de remplacement des Reaper plus tard, et un drone EADS Talarion biréacteurs, dont la France, l'Allemagne et l'Espagne.

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USN Seeks Carrier-based Drone for Strike, ISR

By JOHN REED

Published: 25 Mar 2010 11:36

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The U.S. Navy has begun looking into options for fielding a stealthy drone capable of locating and attacking targets alongside manned jets before the end of the decade.

The Navy wants information on carrier-based, "low-observable, Unmanned Air Systems concepts optimized for irregular and hybrid warfare scenarios capable of integrating with manned platforms as part of the carrier air wing by the end of 2018 to support limited operations in contested scenarios," reads a request for information (RfI) released by the Navy on March 19.

Related Topics

    * Americas

    * Air Warfare

    * Naval Warfare

The aircraft, dubbed Unmanned Carrier-launched Airborne Surveillance and Strike (CLASS), must be able to perform intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR) as well as strike operations, according to the document.

The RfI states that "Navy investment will focus" on developing such a system over the next 10 years.

The sea service is gearing up to perform the first flight of a similar aircraft, the Northrop Grumman X-47B Unmanned Combat Air System, later this year. That aircraft is a stealthy, strike fighter-size drone designed to demonstrate that the Navy can operate advanced strike UAVs from carrier flight decks.

Meanwhile, the Pentagon has ordered the Navy and Air Force to determine what mix of manned and unmanned strike and spy jets as well as long-range weapons will be needed to penetrate 21st-century air defenses being developed by nations such as Russia and China.

The Air Force had been looking to develop and field a new manned stealth bomber by 2018 - the same year by which, according to the RfI, the Navy wants to field CLASS. Defense Secretary Robert Gates put the Air Force effort to field a new bomber on hold until the Pentagon can figure out the best mix of weapons and aircraft needed to overcome advanced air defenses.

Late last year, the Air Force revealed that it operates Lockheed Martin's RQ-170 Sentinel, a stealthy looking drone nicknamed "the Beast of Kandahar," from bases in Afghanistan to "directly support combatant commander needs for intelligence, surveillance and reconnaissance to locate targets."

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  • 2 weeks later...
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DATE:14/04/10

SOURCE:Flight International

Northrop flights prove software for autonomous refuelling

By Stephen Trimble

Northrop Grumman has moved a step closer to achieving autonomous in-flight refuelling, which remains one of the major technology barriers facing unmanned aircraft systems.

A series of 10 test flights in March proved that a software algorithm based on relative navigation technology works inside an existing Northrop navigation system.

La suite sur :

http://www.flightglobal.com/articles/2010/04/14/340613/northrop-flights-prove-software-for-autonomous-refuelling.html

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