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PUMA allemand


Invité grinch

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Le drill ne suffit pas toujours, il suffit que le chauffeur oublie une fois de demander confirmation si la rampe est libre pour avoir un drame. Mais, s'il y a un dispositif de sécurité, le problème ne se pose plus réellement.

 

Sinon je vois également un autre problème à ce système si la troupe doit débarquer rapidement (incendie) et que le spoiler ne fonctionne plus pour une raison ou une autre. De plus il n'y avait pas d'écoutille pour contourner le problème.

 

La sécurité a été bien pensée en terme "mécanique" mais, il est dangereux à mon avis de ne compter que sur la rampe et d'avoir négliger l'écoutille et les trappes. Si un blindé se renverse par exemple, il devient presque impossible d'atteindre le système d'ouverture de la rampe (entre les soldats morts ou blessés et le matériel éparpillé). L'écoutille et les trappes offrent des issues de secours dans ces cas.

 

Lors d'une démonstration sur pirannah, on avait eu droit à un gag assez bien fait. Un soldat avait acheté une main en plastique et l'avait fixée de manière discrète sur un bout de bois. Lors de la fermeture de la rampe, il l'a sortie et agitée jusqu'à la fermeture complète, tout le monde n'a pas compris tout de suite l'humour de la chose. :happy:

Modifié par Cadia
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Le Leopard date des années 70.

Prendre un char vieux de plus de 30 ans pour en faire un VCI capable d'évoluer pour 40 ans n'est pas forcément rentable.

D'où la judicieuse proposition de RESCATOR pour l'ETO pour un AUF-3 :

Développer une base chenillée bonne à tout faire plus moderne que l'AMX 30

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  • 1 month later...

The PUMA Infantry Fighting Vehicle Reaches the Troops

(Source: PSM GmbH; issued April 17, 2015)

Decades after its revolutionized armored operations with the Marder infantry fighting vehicle, the German army has finally been cleared to introduce into service its much-improved successor, the Puma. (PSM photo)

162907_1.jpg

After extensive testing by the Bundeswehr’s Technical services, many months of testing in extreme heat and cold abroad, and several field trials by the military, another milestone has now been achieved in the project PUMA Infantry Fighting Vehicle (IFV) with the authorization for use granted by the BAAINBw defence procurement agency.

Many conditions had to be met for this, some of which key are listed below. On the basis of tests and test results, technical optimizations were repeatedly developed, qualified and continuously introduced into series production vehicles.

Thereafter, the test report was finalized by the Central Military Motor Vehicles office, which issued the necessary approval and made it street-legal. Finally, the Army Inspector formally declared April 13 that the Puma was ready to enter service. This was on the same day that the BAAINBw granted the clearance for service.

Thus, operations are scheduled to begin next week with the training of instructors on the first seven armored vehicles. Others will follow in the coming months. This training period will continue until the end of the year at the training center in Munster.

There, an introduction organisation (EFO) was set up specifically for the PUMA, and will perform the initial training of mechanized infantry companies on IFV PUMA for three months, also at the Munster training center. The EFO will also accept delivery of the vehicles by the manufacturer, adds Bundeswehr-furnished equipment and hands them over to the trainee soldiers there. Thus, the Panzer Grenadiers will take "their" own PUMA after the three-month training cycle, in order to further familiarize themselves with "their" new vehicles on their bases.

The contracts necessary for the repair and technical and logistical support have been concluded between the army and the PSM GmbH, so the support of the PUMA by industry is thus ensured.

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On a quand même raté une belle occasion avec le programme SCORPION de développer un char moyen (30-35T pour l'aéromobilité par A 400M) avec moteur arrière, utilisant des composants sur étagères:

- moteur allemand de classe 1000 ch (emprunté par exemple au PUMA)

- suspension hydropneumatique, technologie de type LECLERC (ou PUMA)

- tourelle 40 CTA de NEXTER (ou CMI 105 ou 120mm)

- chenilles disponibles (PUMA, CV90.......)

 

Seul de chassis/blindage aurait été spécifique.....on peut faire confiance à NEXTER.

 

Ce serait le seul dans son genre, donc sans concurrent à l'export...........

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On a quand même raté une belle occasion avec le programme SCORPION de développer un char moyen (30-35T pour l'aéromobilité par A 400M) avec moteur arrière, utilisant des composants sur étagères:

- moteur allemand de classe 1000 ch (emprunté par exemple au PUMA)

- suspension hydropneumatique, technologie de type LECLERC (ou PUMA)

- tourelle 40 CTA de NEXTER (ou CMI 105 ou 120mm)

- chenilles disponibles (PUMA, CV90.......)

 

Seul de chassis/blindage aurait été spécifique.....on peut faire confiance à NEXTER.

 

Ce serait le seul dans son genre, donc sans concurrent à l'export...........

 

Sans concurrent n'implique pas forcément un besoin ou un marché fleurissant pouvant rentabiliser le dev'...

Mais dans l'absolu je suis assez d'accord avec toi, sauf pour le moteur allemand qui nous bloquerait sans doute des possibilités d'export (voir les mésaventures actuelles)

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Sans concurrent n'implique pas forcément un besoin ou un marché fleurissant pouvant rentabiliser le dev'...

Mais dans l'absolu je suis assez d'accord avec toi, sauf pour le moteur allemand qui nous bloquerait sans doute des possibilités d'export (voir les mésaventures actuelles)

C'est vrai tu as raison dans l'absolu.

 

Je précise mon propos:

Actuellement les pays qui  souhaitent s'équiper d'un char de combat  ont un choix qui se limite pour l'essentiel à l'achat d'un char lourd neuf, mais le plus souvent hors de leur capacité financière, ou l'achat d'un char lourd d'occasion avec les contraintes liées (techniques et politiques)

 

Il me semble ,sans analyse fouillée et donc au risque d'être contredit,  qu'il y a de la place pour un char moyen, de prix raisonnable.

 

D'autres pays sont en train d'explorer le créneau, Corée du sud, Turquie.....

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C'est vrai tu as raison dans l'absolu.

 

Je précise mon propos:

Actuellement les pays qui  souhaitent s'équiper d'un char de combat  ont un choix qui se limite pour l'essentiel à l'achat d'un char lourd neuf, mais le plus souvent hors de leur capacité financière, ou l'achat d'un char lourd d'occasion avec les contraintes liées (techniques et politiques)

 

Il me semble ,sans analyse fouillée et donc au risque d'être contredit,  qu'il y a de la place pour un char moyen, de prix raisonnable.

 

D'autres pays sont en train d'explorer le créneau, Corée du sud, Turquie.....

 

Tu penses a quel prospect part exemple. Parce que le besoin d'un char de 40T ca court pas les rues tant que ca du moins coté occidental.

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  • 1 month later...

Les livraisons commences :

German Army receives first production-standard Puma AIFV

Christopher F Foss, London - IHS Jane's Defence Weekly

22 June 2015

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A production-standard Puma AIFV with full armour package being put through its paces and clearly showing the remote-controlled turret armed with a 30 mm cannon and 5.56 mm co-axial MG. Also visible is the MUSS ATGW countermeasure system mounted on top of the commander's panoramic sighting system. Source: PSM

Germany's Bundeswehr formally took delivery of its first production Puma armoured infantry fighting vehicle (AIFV) from Projekt System & Management GmbH (PSM) on 24 June during a ceremony held at the Unterlüss Proving Ground.

The first production batch of Puma AIFVs has been used for extensive verification trials in Germany and overseas (including Norway and the United Arab Emirates), leading to the formal 'approval for service use' permit being issued in mid-April 2015.

An initial seven production-standard Pumas have been allocated to trainers at the Munster Training Centre through to the end of 2015. PSM will deliver production-standard Pumas to Munster, where they will be fitted with government-furnished equipment and then be handed over to the troops for a three-month training period. Those troops will then return to their home bases with the vehicles to train the remaining Puma crews.

To enable a high readiness rate to be achieved, contracts for the maintenance and logistical support of the Puma are already in place between PSM and the Bundeswehr.

Under the original plan it was expected that 405 Pumas would be procured, but this has now been reduced to 350, all of which are scheduled to be delivered by 2020. Included in the 350-vehicle fleet are eight driver training vehicles.

The Puma AIFV is the replacement for the current Rheinmetall Landsysteme Marder 1 IFV, which entered service with the Bundeswehr in 1971, although it has been constantly upgraded since then, the latest version being the Marder 1A5 developed for deployment to Afghanistan.

According to PSM, the total value of the Puma contract is now EUR4.3 billion (USD4.9 billion) including additional equipment.

The Puma has already undergone a number of major design changes, including modifications to the hull that included adding an additional road wheel either side for improved mobility.

The vehicle is also fitted with a remote-controlled turret (RCT) armed with a stabilised dual-feed 30 mm Mauser MK 30-2 cannon, which can also fire air-bursting munitions, and a Heckler & Koch (H&K) 5.56 mm MG4 co-axial machine gun. Consideration is now being given to replacing the MG4 with a larger-calibre 7.62 mm machine gun from either H&K or Rheinmetall.

These weapons are coupled to a computerised day/night fire control system that allows stationary and moving targets to be engaged with a high first-round hit probability while the vehicle is moving.

The commander has a roof-mounted day/night panoramic sighting system that allows for hunter/killer target engagements to take place in which the commander locates the target and, if confirmed as hostile, hands it over to the gunner to conduct the engagement.

The baseline Puma weighs 31.45 tonnes to allow it to be airlifted by an Airbus A400M transport, but when fitted with its full armour package the vehicle's weight is increased to 41 tonnes, with a stretch potential to 43 tonnes.

The armour package is a mixture of passive and explosive reactive armour and, according to PSM, the Puma has a higher level of mine protection that the Leopard 2 main battle tank.

PSM is a 50/50 joint venture between Krauss-Maffei Wegmann and Rheinmetall Defence established to handle the design, development, and production of the Puma AIFV.

The original contract was awarded to PSM in 2004, although since then there have been a number of contract amendments as a result of changes in requirements and trials, with the original systems demonstrator completed late in 2005 and five pre-production vehicles completed between 2006 and 2007.

La protection mine est supérieur à celle du Leopard-2. Mais avec où sans le kit anti-mine ?
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Les livraisons commences :

La protection mine est supérieur à celle du Leopard-2. Mais avec où sans le kit anti-mine ?

 

Sans blindage supplémentaire, c'est à dire la configuration de base à 31,4 tonnes, le Puma résisterait à des mines de 10 kg, sous la chenille ou sous le ventre de l'engin, cela n'a pas encore été spécifié.

 

Le Léopard 2A6M (Minenschutz) est conforme au niveau 4 de la norme STANAG 4569, mine de 10 kg mais là encore, ce n'est pas spécifié à quel endroit précisément.

Modifié par Sovngard
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Un matériel allemand qui ne répondrait pas au cahier des charges, cela n'existe pas. Qu'on se le dise.

PUMA IFV Meeting the Customer's Exacting Requirements

On 24 June 2015 in Unterluess, Germany, Krauss-Maffei Wegmann (KMW) and Rheinmetall officially handed over the new PUMA infantry fighting vehicle (IFV) to the German Armed Forces (Bundeswehr). The PUMA is produced by KMW and Rheinmetall and is the successor to the MARDER light tank. Critics highlight the tank's weight (over 30t ) and high cost, as the Bundeswehr is scheduled to purchase 350 vehicles. Armin Papperger, CEO of Rheinmetall, explained at the handover, "it would be hard to find a defence project of this complexity where budgetary limits were adhered so closely; the defence industry never raised the price of the PUMA," not mentioning the extra costs that additional features have cost, which was countered by Papperger by stating: "When, during the course of the project, costs increases occured, these were borne by the contractors." He cemented his argument by saying that, "there are no increased costs realting to the PUMA IFV that can be attributed to the German defence industry." Read full story on the handover and the vehicle here.

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Harald Stein, President of the German procurement agency BAAINBw, handing over the "key" to the PUMA infantry fighting vehicle (IFV) to Lt.Gen. Rainer Korff, Commander German Elements Multinational Corps and Basic Military Organisation at the German Army, and Deputy Chief of Army Staff. (All photos via AF)

According to Armin Papperger, CEO of Rheinmetall, KMW, his company, and a host of suppliers have, "once again demonstrated their tremendous potential and masterful expertise in making the PUMA reality." The Bundeswehr is very happy to have received the IFV, which has earlier entered active service with the Bundeswehr in order to train the trainers, at a German Army training centre in Munster until the end of this year.

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According to Armin Papperger, CEO of Rheinmetall, the outcome of the successful cooperation between Krauss-Maffei Wegmann (KMW) and Rheinmetall represents a whole new dimension in armoured vehicle design. "It embodies the outstanding capabilities and unsurpassed competence of the German ground forces technology industry," he boasted.

Papperger sees a bright future for the defence sector, of course only if, "in the future everything necessary for preserving and strengthening the industry will in fact be done," making a very strong political statement. Ambitious requirements took the project to the limits of the technically feasible, he said, "sometimes there were mutually contradictory requirements - maximum protection, the greatest possible combat effectiveness, the lowest possible weight - to mention a few," explaining delays which were due to the complexity of the project.

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Six IDZ-ES (GLADIUS soldier modernisation system) soldiers (shown here from the 92 Armoured Infantry Demonstration Battalion, Munster) fit in the back of the PUMA infantry fighting vehicle (IFV)

Rheinmetall's CEO mentioned that the PUMA's digitised command and control (C2) technology make it easier for the crew to operate the vehicle and its subsystems, simplifying command procedures, and bring the vehicle into the networked operations loop. The vehicle's hydro-pneumatic chassis and high-performance engine make it extremely manoeuvrable, assuring a top speed of 70km/h, making it the perfect battlefield partner for the LEOPARD 2 main battle tank.

Parliamentary state secretary Markus Grübel explained at the handover that the PUMA, "as it stands before us today, does not yet have all the required skills," called out the pending integration of EuroSpike GmbH's (joint venture of Rafael and Rheinmetall) multi-purpose, light guided missile system (MELLS), covering the firm order of initially 311 guided missiles, and moreover containing the option of additional 1,160 Rafael SPIKE LR guided missiles, integrated by Diehl BGT Defence.

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PUMA IFV

Papperger concluded by turning attention to Russia, where earlier this year a prototype of a new Russian tank, the ARMATA T-14, was unveiled. He said that it is remarkable how quickly an interesting debate had unfolded, "specifically, a discussion of the shortcomings in the arsenals of the nations of western and central Europe and the need to develop a possible successor for the LEOPARD 2, and the consequences of our failure to do so in the years following the fall of the Iron Curtain." He cemented that in order to keep an Army equipped with state-of-the-art technology, means, "having to maintain an effective and efficient defence technology industry, and this goes for Germany in particular."

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Delivery of all 350 IFVs will take place by 2020. Awarded to PSM GmbH (a joint enture of Rheinmetall and KMW, each holding a 50% stake) in 2004.

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Thanks to its newly developed MK30-2/ABM 30mm automatic cannon and programmable ammunition, the PUMA IFV can effectively engage a wide spectrum of targets, even behind cover; and advanced optics, optronics and sensors give the crew maximum situational awareness around the clock, enabling early detection and high precision engagement of emerging threats.

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A modular protection system consisting of active and passive components protects the PUMA IFV crew from mines, improvised explosive devices, bomblets, shrapnel and ballistic threats such as shaped charges and kinetic energy rounds.

Modifié par Serge
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Dans le puma il y a encore deux écran a tube cathodique?!

 

Peut être que les modèles à écran plat n'étaient pas assez fiables ou simplement trop coûteux pour justifier leur installation.

Modifié par Sovngard
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C'est qu'il y a une raison.

Un autre point m'étonne plus : le nombre d'écrans différents.

Parmi toutes les ruptures du SPz-puma, il y a la totale redondance des organes. Initialement, il ne devait y avoir qu'un unique modèle de dalle pour qu'une d'elle défectueuse puisse être remplacée si elle est prioritaire.

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  • 2 weeks later...

On a quand même raté une belle occasion avec le programme SCORPION de développer un char moyen (30-35T pour l'aéromobilité par A 400M) avec moteur arrière, utilisant des composants sur étagères:

- moteur allemand de classe 1000 ch (emprunté par exemple au PUMA)

- suspension hydropneumatique, technologie de type LECLERC (ou PUMA)

- tourelle 40 CTA de NEXTER (ou CMI 105 ou 120mm)

- chenilles disponibles (PUMA, CV90.......)

 

Seul de chassis/blindage aurait été spécifique.....on peut faire confiance à NEXTER.

 

Ce serait le seul dans son genre, donc sans concurrent à l'export...........

mouais il a également la solution de ressortir des cartons le GMP 1000Ch développé par Warstila et RENK France pour disposer d'un GMP Franco Français, permettant ainsi de maintenir a flots des moyens de prod onéreux perfusés par le contrat SSPP de la maintenance du Leclerc. 

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Quelqu'un a un probleme avec la tourelle POLE/FER de Nexter? Y a un lobby belge sur le forum?

Je ne sais pas si tu fais référence à un post en particulier, mais je trouve dommage qu'elle ne dépasse pas le stade expérimental. (Il y a bien la XC-8 chez les belges, j'ai pas trouvé d'infos sur ses capacités de tir indirect mais la hausse maximale est de 42°, contre un essai connu à 30° sur Vextra).

 

 

Il a été proposé il y a longtemps, de remplacer de manière moins ambitieuse, les AMX-30 par un AMX-40 avec moteur Poyaud de 1100CV, au lieu du Leclerc. Si ce choix avait été fait, on aurait sans doute pu garder un certain " effet de masse " blindé. Rien de neuf.

- Si on prend de l'hydropneumatique, surtout pas du type leclerc, trop cher.

- Le 40 CTA ne peut pas tout traiter.

- Il y a déjà des concurrents.

 

Globalement, mais c'est un avis perso, dépenser au moins 5 milliards d'euros dans un programme de blindés pour qu'ils puissent rentrer un par un dans un A400M, c'est... bof. Le terrain habituel des OPEX françaises ne s'y prête pas, et c'est plutôt prédestiné à des guerres de riches (ce que nous ne sommes plus). On n'aura probablement pas non plus tous les A400M prévus.

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Quelqu'un a un probleme avec la tourelle POLE/FER de Nexter? Y a un lobby belge sur le forum?

 

Oui, il y a un problème,

 

Le FER et sa tourelle mini-Leclerc ne sont pas assez médiatisés, rien sur leur site officiel de Nexter, non-présence de ce système d'arme dans les salons d'armement (pour autant que je sache), alors on va voir ailleurs. :ph34r:

Modifié par Sovngard
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